Անկախ բևեռացված հայ հասարակության կողմից առաջ քաշված Գ.Նժդեհի ռազմաքաղաքական գործունեության ու գաղափարախոսության հակոտնյա գնահատականներից՝ նա մեր նորագույն պատմության մեծագույն դեմքերից է: Իրավամբ, հայ պատմագրության մեջ, հայտնի գործիչների և նաև տեղացիների հուշագրություններում առավելապես կարևորվում ու ներկայացվում է Նժդեհի՝ 1919թ. աշնանից մինչև 1921թ. հուլիս ամիսը ընկած ժամանակահատվածի գործունեությունը, որը նրա կյանքի աստեղային ժամն էր, երբ սկզբում որպես Կապարգողթի` Կապան-Արևիք-Գողթանի հայկական ուժերի հրամանատարն էր, իսկ 1920թ. աշնանից` նաև ամբողջ Զանգեզուրի փաստացի ղեկավարը:
Սակայն, չգիտես ինչու, անտեսվում, կամ քիչ ուշադրության են արժանանում 1921թ. փետրվարի վերջից մինչև մարտի կեսերը Վայոց Ձոր և Նոր Բայազետ նրա ուղևորությունն ու գործունեությունը, թեպետ այդ մասին քիչ չեն ժամանակակիցների թողած հուշերը, այդ թվում հենց իր «Ազատ Սյունիքը» և այլն[1]:
Չնայած իր կարճատև այցելությանը՝ Գ.Նժդեհը մշտապես մնաց վայոցձորցիների հիշողության, նրանց զրույցների մեջ և՛ դրական, և՛ բացասական արժևորմամբ:
1.Վայոց Ձորը և Զանգեզուրի ինքնապաշտպանության գործը
Մինչև Լեռնահայաստանի զինական ուժերի և նրանց միացած տեղացի զինական խմբերի կողմից Վայոց Ձորի գրավմանն ու Գ.Նժդեհի՝ Վայոց Ձոր այցելությանն անդրադառնալը հարկ է հիշատակել, որ գրեթե 4 տարի Վայոց Ձորը միակ կենարար երակն էր մնացել ինչպես Զանգեզուրի, այնպես էլ Ղարաբաղի ու Գողթանի հայության համար: Հիշենք, որ սկզբում Օսմանյան Թուրքիայի, ապա` Անգլիայի, իսկ հետագայում` Բոլշևիկյան Ռուսաստանի ճնշման տակ Հայաստանի Հանրապետությունը, չկարողանալով դեյուրե իրեն միացնել Զանգեզուրն ու Ղարաբաղը, չէր կարողանում բացահայտ զինական ու այլ կարգի օգնություն ցույց տալ հայկական այդ երկրամասերին:
Վայոց Ձորի միջոցով կենտրոնի և Զանգեզուր-Ղարաբաղի հայության հետ կապի, ռազմատնտեսական մատակարարումների շնորհիվ հնարավոր դարձավ կազմակերպել Սյունիքի հայության գոյապայքարը` 1918-1919թթ. Անդրանիկի, Արսեն Շահմազյանի, Պողոս Տեր-Դավթյանի, իսկ 1919-1921թթ.` Գ. Նժդեհի ու Պողոս Տեր-Դավթյանի գլխավորությամբ:
Դա բարձր է գնահատել հենց Գարեգին Նժդեհը՝ հատուկ այդ գործի կազմակերպման համար Վայոց Ձոր ուղարկված Եղիշե Իշխանյանի մասին խոսելիս. «Անցնում եմ Քեշիշքենդով: Այստեղ է Վայոց Ձորի Փրկության կոմիտեի նախագահ Եղիշե Իշխանյանը, որը մեր զորքերի պարենավորման և մեզ ռազմամթերք հասցնելու գործում կատարել է եզակի դեր»[2]:
Իսկ Ե. Իշխանյանը գրում է. «Վայոց Ձորը, լինելով Սյունիքն ու Արարատյան նահանգը կապող օղակը, գերմարդկային ճիգեր է թափել շարունակ Զանգեզուրին օգնություն հասցնելու։ Երբ անհրաժեշտ է եղել ռազմամթերք տեղափոխել Ղարանլուխից[3] Քեշիշքենդ[4] ձմեռվա խստաշունչ եղանակին, հարյուրավոր վայոցձորցիներ իրենց մեջքով են կրել՝ խոր ձյան միջով 55 վերստ ճամփա կտրելով։ Մեծ թվով անասուններ են ցրտահար եղել Սելիմի[5] և Արխաշանի[6] լեռնանցքներում»[7]:
Թեպետ Նժդեհը, Ե.Իշխանյանը և ուրիշներ, անձնական հակակրանքի և այլ դրդապատճառներից ելնելով, չեն հիշատակում, սակայն այդ գործում գլխավոր դերը խաղաց Վայոց Ձորի հայկական զինական ուժերի հրամանատար Յապոնը` Հովհաննես Պարոնյանը: Դեռ 1917թ. ամռանից ուղարկվելով Վայոց Ձոր՝ սկզբում որպես Դարալագյազի միլիցիոն զորքերի, այնուհետև վերակազմավորված պարտիզանական զորքերի հրամանատար՝ Յապոնը կարողացավ երկարատև, համառ ու հաղթական կռիվներով, իսկ հարկ եղած դեպքում՝ նուրբ դիվանագիտությամբ մաքրել Երևանից Վայոց Ձոր և դեպի Զանգեզուր ձգվող ճանապարհներն ու ուղիները պարբերաբար փակող ավազակաբների վերածված, 100-ի հասնող թուրքական բնակավայրերը և ապահովել կենտրոնի հետ Զանգեզուրի կապը:
- Գ.Նժդեհը և 1921թ. Փետրվարյան ապստամբությունը
Այստեղ չի կարելի շրջանցել 1921թ. Փետրվարյան ապստամբությանը ոչ միայն նրա համար, որ Գ.Նժդեհի ժամանումը Վայոց Ձոր և այնուհետև Ն.Բայազետ անմիջականորեն կապված էր այդ իրադարձություններին, այլև որ ապստամբության ծրագրման գործում առանցքային է եղել Գ.Նժդեհի ունեցած դերակատարությունը, որը տարբեր նկատառումներով ուսումնասիրողների կողմից կարծես անտեսվում է[8]:
Թերևս այստեղ ինչ-ինչ փոխպայմանավորվածություն է եղել, կամ ավելի ճիշտ՝ գոյություն է ունեցել ՀՅԴ ղեկավար մարմնի որոշում՝ ապստամբության ծրագրումն ու նախնական կազմակերպչական աշխատանքները գաղտնի պահելու մասին[9]: Ըստ որի էլ՝ գրեթե բոլորը՝ ՀՀ վերջին վարչապետ և Հայաստանի փրկության կոմիտեի նախագահ Սիմոն Վրացյանը, ակտիվ դերակատարներ` Կարո Սասունին, Եփրեմ Սարգսյանը, Զաքար Յոլյանը, Իրազեկը, գավառների գործիչներ՝ Արսեն Խաչիկյանը, Գրիգոր Մխիթարյանը և այլք, հատուկ շեշտում էին, որ Հայաստանի տարբեր շրջանների ապստամբական շարժումները ոչ մի կապ չեն ունեցել միմյանց հետ։ Այս առիթով Գրիգոր Մխիթարյանը[10] գրում է. «Ավելորդ է ասել, որ Դարալագյազի շարժումը ոչ մի կապ չի ունեցել Երևանի Փետրվարյան շարժման հետ: Դարալագյազում ոչ ոք ոչինչ չգիտեր, թե ինչ է կատարվում Երևանում»[11]: Յապոնը ևս այդ է վկայում. «Մեր ուրախությունն ավելացավ այն բանով, որ իմացանք, որ Դարալագյազի գրավումը զուգադիպած էր ամբողջ Հայաստանի Փետրվարյան հաջող ապստամբությանը: Հայ աշխարհը իր հաղթանակի օրն էր տոնում»[12]: Արսեն Խաչիկյանը[13] նույն ոգով գրում է. «Ապստամբությունը Նոր Բայազետում սկսվեց Փետրվարի 20-ին՝ մոտ ժամը 4-ին, միանգամայն ինքնաբուխ՝ առանց որևէ կապ ունենալու Երևանի և առհասարակ մի որևէ ուրիշ շրջանի հետ: Ապստամբությունը Բասարգեչարում սկսվել էր փետրվարի 16-ին, չորս օր առաջ՝ Նոր Բայազետից՝ դարձյալ միանգամայն ինքնաբուխ և առանց մի որևէ կապ ունենալու Երևանի հետ»[14]:
Կարծում ենք, որ ապստամբության սկզբնական կազմակերպիչ Խմբապետ Մարտիրոսի կողմից գլխավոր հրամանատարի տեղը վերջին պահին Կուռոյին` Սուրեն Թարխանյանին զիջելը ևս այդ պայմանավորվածության թելադրանքով է եղել՝ գաղտնի պահելու ապստամբությունը դրսից` առաջին հերթին Լեռնահայաստանի ու ավելի կոնկրետ Նժդեհի և այնտեղ «ծվարած» Ռուբենի կողմից կազմակերպված լինելը, քանի որ հայտնի էր դարձել, որ Մարտիրոսը նոր էր վերադարձել Լեռնահայաստանից (նա Դրոյի հրամանով ուղեկցել էր Ռուբենին՝ ապահով ու գաղտնի անցնելու Սյունիք) և նրանց կողմից պիտի որ որոշակի հանձնարարություններ ունենար:
Նույնիսկ պատմաբաններից շատերը, հետևելով հուշագրություններում շեշտվող այս դրույթին, կարևորում են միայն այն, որ Նժդեհը, նախօրոք գրավելով Վայոց Ձորը, ապահովել էր բոլշևիկյան կացնից փախչողների նահանջը, և Փետրվարյան ապստամբության մեջ կարծես չեն նկատում Գարեգին Նժդեհի կարևոր դերը դրա ծրագրման ու նախաձեռնման մեջ, ուստի և իմիջայլոց են անդրադառնում կամ բոլորովին անտեսում են Գ. Նժդեհի վայոցձորյան և նորբայազետյան գործունեությունը:
Խմբապետ Մարտիրոսի վերջին հուշագրական տեղեկությունները, կարծում ենք, իր ժամանակին քննադատվել են ոչ թե արժանահավատ չլինելու, այլ հենց որոշ գաղտնազերծումների համար: Ի մի բերելով՝ կարող ենք ասել, որ թեպետ Փետրվարյան ապստամբությունը համաժողովրդական և որոշ չափով նաև տարերային բնույթ կրեց, այնուհանդերձ, նախօրոք ծրագրված ու պլանավորված էր, և ապստամբության նախաձեռնողն ու ոգեշնչողը եղել է հենց Նժդեհը, որը, ի տարբերություն մյուս պետական գործիչների, սկզբից ևեթ սին պատրանքներ և որևէ դրական ակնկալիք չուներ բոլշևիզմից. «Նժդեհին հանդիպեցինք Տաթևում[15], նրա մոտ էր գտնվում նաև Յապոնը: Ռուբենի գրած նամակը հանձնեցի Նժդեհին: Երբ կարդաց, շատ ուրախացավ ու բացականչեց[16].
— Շատ ուրախ եմ, որ Ռուբենն էլ վերջապես եկել է այն համոզման, որ Լեռնահայաստանը պետք է շարունակի իր պայքարը Խորհրդային իշխանության դեմ: Այնուհետև դառնալով ինձ` ասաց.
— Շուտով, սիրելի՛ Մարտիրոս, շուտով, տաս օր հետո Դարալագյազ եմ ուղարկում Եապոնին: Նա կարճ ժամանակում Դարալագյազը կմաքրի կարմիրներից և կմիացնի Լեռնահայաստանին:
Դու տեղ հասնելուդ պես կարճ ժամանակում կազմակերպիր մեր համակիր ու դժգոհ ռազմական ուժերը և այդ ապստամբ ուժերի գլուխը անցած` աշխատիր գրավել Երևանը և գնդակահարումներից ազատել մեր բանտարկված ընկերներին:
Ապստամբների ղեկավար մարմինը անվանիր «Հայրենիքի փրկության կոմիտե»: Այս անունները անհրաժեշտ են. նախ` բոլոր դժգոհ տարրերին, առանց կուսակցական խտրության, շարժման շուրջը հավաքելու համար, երկրորդ` այս անունները կապացուցեն, որ ապստամբական շարժումը կուսակցական-դաշնակցական շարժում չէ, այլ համաժողովրդական, որի պատճառով էլ գուցե կանխած կլինենք մասամբ մեր բանտարկված ընկերների գլխին կախված գնդակահարման վտանգը:
Նույնը հաստատեց նաև Եապոնը, և մենք Տաթևից ուղևորվեցինք դեպի Բազարչայ: Նժդեհն ու Եապոնը եկան մեզ ճանապարհ դնելու: Խիստ հուզիչ էր բաժանման վայրկյանը: Երկու ընկերներն էլ փաթաթվեցին ինձ և արցունքի կաթիլներով թրջեցին երեսս: Ես նրանց ողջագուրանքներից ազատվելու համար բողոքեցի.
— Ինձ թաղե՞լ եք որոշել, որ այդպես լաց եք լինում, ընկերներ:
— Չէ, Մարտիրո՛ս ջան,- հուզումով ընդհատեց Նժդեհը,- մեր սկսելիք ազատագրական մեծ գործի հետ կապված հրճվանքի, ուրախության արցունքներ են: Գնաս բարով. ուր էլ լինես, կապ պահիր մեզ հետ: Մենք Դարալագյազը գրավելուց հետո, կփորձենք միանալ ձեզ»[17]:
Սակայն Նժդեհի խոստումը` 10 օր հետո գրավել Վայոց Ձորը, հետաձգվում է ավելի պատեհ ժամանակ` փետրվարի 16-ին[18], երբ Կարմիր զորամասերի մեծ մասը գտնվում էր Վրաստանում:
Եվ իսկապես, ապստամբության հաղթանակից հետո իշխանության նոր մարմինները անվանակոչվեցին հենց «Հայրենիքի փրկության կոմիտե»՝ ըստ Նժդեհի խորհրդի։ Ուշագրավ է նաև, որ խմբապետ Մարտիրոսի նախաձեռնությամբ նույնանուն կոմիտեներ էին ստեղծվել իր հայրենի Գառնիում և որոշ գյուղերում մինչև Երևանի գրավումը:
ՀՓԿ նախագահ Սիմոն Վրացյանը ինքն է խոստովանում իր կրավորական ու պասիվ դերը ապստամբության նախապատրաստման գործում. «Որքան էլ պատվավոր նկատվի Փետրվարի 18-ի հեղինակ լինելը, հեղինակության այդ պատիվը մեզ չի պատկանում: Փետրվարի 18-ը հեղինակեցին իրենք` բոլշևիկները: Վատորեն ստում են և բոլոր նրանք, որոնք ինչ-որ կապ են փնտրում Փետրվարի 18-ի հեղաշրջման և «իմպերիալիստական պետությունների խարդավանքների» միջև»[19]:
Մարտի 8-ին Նժդեհը Վայոց Ձորից մեկնում է ապստամբած և բոլշևիկյան բռնատիրական լուծը թոթափած[20] Նոր Բայազետ գավառ՝ այնտեղից Երևան անցնելու մտադրությամբ:
Արդյո՞ք սրանք սովորական շրջայցեր էին Լեռնահայաստանին նոր միացված գավառները, թե՝ նախօրոք պլանավորված մեծ ծրագրի հերթական քայլերն էին:
Նժդեհն իր հայտնի «Ազատ Սյունիք»-ում գրում է. «Արարատյան Հայաստանի անկումով, Զանգեզուրը ճիշտ է, որ դադարել էր ինձ համար ինքնանպատակ լինելուց: Նա այլևս նպատակ չէր, այլ` միջոց: Ապահովելով մեր լեռնահայության ֆիզիկական գոյությունը սովետ-պանիսլամական վտանգից, վճռված էր փրկել Հայաստանի հողը մահացու անդամահատությունից, իսկ հայ մտավորականությունը` գլխովին ոչնչացումից»[21]:
Եվ այնուհետև. «Երևանի ապստամբությունը նպատակ չուներ երկար ժամանակով վերականգնելու հանրապետական Հայաստանը: Ավելի պարզ էր նրա առարկան` փշրել խորհրդային բանտերի դռները, ուր հոգեվարքում էր հայ մտավորականությունը: Հաջողվելով իր այդ փորձի մեջ, նա պիտի ձգտեր վերագրավել Երևանը Սյունիքից բաժանող խորհրդային գավառներից մեկը կամ երկուսը»[22]:
Հետևաբար` Նժդեհի նպատակը միայն Վայոց Ձորի գրավումը չէր: Նա, գալով Վայոց Ձոր, փորձեց կազմակերպել ու առաջ շարժել հայկական ուժերը և թուրք-բոլշևիկյան ուժերից մաքրել Լեռնահայաստանը Երևանից բաժանող տարածքները: Ցավոք, մեծ արդյունքներ չունեցավ: Հաջողվեց միայն մաքրել պատմականորեն Վայոց Ձորի մաս կազմող Չանախչիի շրջակայքը և Երևանից նահանջողների համար ճանապարհ բացել:
Յապոնի օգնական Մակվեցի Մեսրոպի փետրվարի 25-ի նամակը խմբապետ Աղաբեկին[23] նույնպես բացահայտում է, որ Փետրվարյան ապստամբությունը եղել է նախօրոք ծրագրված։
«Ամսույս 17-ին (փետրվարի), առավոտյան ժամը 6-ին Սիսիանի զորամասով, Եապոնի ղեկավարությամբ, գրեթե առանց կռվի գրավեցինք Դարալագեազը: Սովետական բոլոր ուժերը մեր ձեռքում են:
Ձեր շրջանի և մասնավորապես քեզ հետ կապ հաստատելու, տեղի տաճկահայ ուժերը կազմակերպելու համար, երեկ եկա մինչև Քարագլուխ[24], որտեղ լսելով քո հաղթական մուտքը Ն.Բայազետ և շրջանները` ուրախ ու բախտավոր եմ:
Երեկ Քեշիշքենդից մեկնելու րոպեին մասնավոր լուր առինք մերոնց կողմից Երևանը գրավելու մասին, որին չուզեցինք հավատալ: Մեր սուրհանդակը այսօր պիտի վերադառնա Երևանից և ստույգ տեղեկություն բերի:
Ամսի 27-ին Նժդեհը կլինի Քեշիշքենդում: Որոշված է մարտի 2-ին համագումար հրավիրել, որտեղ կորոշվի Դարալագյազը Մեծ Սյունիքին միացնելու խնդիրը:
Եթե դեռևս Երևանը գրավված չի, լավ կլիներ, որ համագումարին մասնակցեր նաև ձեր պատգամավորությունը: Իսկ մինչ այդ անհրաժեշտ է, որ հատուկ սուրհանդակ ուղարկես, թե՛ ընդհանուր դրության մասին հաղորդելու մեզ և թե՛ միևնույն ժամանակ տեղյակ պահելու մեր անելիքների մասին: Որովհետև, եթե մեր Երևանի սուրհանդակի բերած լուրերը նպաստավոր լինեն, կարող է պատահել, որ մենք շարժվենք դեպի Երևան: Այդ դեպքում նպատակահարմար կլիներ, որ շարժումը միաժամանակ լիներ և քո կողմից:
Եթե նույնիսկ մինչև այսօր Երևանը գրավված էլ չլինի, մեր և քո ուժերը բավական են ամբողջ Հայաստանը մաքրելու մեր այդ խելագար ու սրիկա թշնամիներից, որոնց ուժը կայանում է միմիայն ստորության և անբարոյականության վրա:
Ստույգ աղբյուրից գիտենք, որ Հայաստանում եղած ռուսական բոլոր ուժերը հեռացել են որպես թե Վրաստանի սահմանը: Իսկ իրենց հայկական ուժերը, թշնամիներ չեն կարող լինել, ինչպես փորձերը ցույց են տվել»[25]:
3.Վայոց Ձորի ազատագրումը և Գ.Նժդեհի ժամանումը
Մինչև փետրվարյան ապստամբությունը սկսելը, կամ ավելի շուտ` որպես դրա առաջին քայլ` շատերի համար անսպասելի կերպով Նժդեհի հրամանով 1921թ. փետրվարի 16-17 Սյունիքի գեներալ-կոմիսար, միաժամանակ Արևմտյան ճակատի հրամանատար Յապոնի հրամանատարությամբ Լեռնահայաստանի զորքերը` 400 հետևակ և 200 ձիավոր, Սիսիանի Բազարչայ գյուղից մտան Վայոց Ձոր և կայծակնային արագությամբ 1-2 օրվա ընթացքում գրավեցին ամբողջ գավառը՝ գերելով 11-րդ Կարմիր բանակի 20-րդ դիվիզիայի 180-րդ գնդի առաջին գումարտակի գրեթե ողջ կազմը՝ հրամանատար Կազլովի[26] հրամանատարությամբ` 500-ից ավել զինվորների ու սպաների՝ չհաշված կոմբջիջների մի քանի հարյուր զինված անդամներին, 4 թնդանոթ, 21 գնդացիր և այլ ռազմամթերք[27]: Ընդհարումների ընթացքում մի քանի սպաներ սպանվեցին, իսկ մյուսները գերի հանձնվեցին ու քշվեցին թիկունք: Քեշիշքենդը գրավելիս սպանվեցին պարբերաբար Զանգեզուր լրտեսության ուղարկվող սիսիանցի բոլշևիկ անգեղակոթցիներ՝ Արզումանը՝ (Արկյազի Սուրբ Խաչի վանքում), բուժակ Հովսեփ Դանիելյանը, Մկրտիչ Մկրտումյանը, Հովակիմ Պողոսյանը, Բագրատ Տեր-Օհանյանը, բռնակոթցի Կարապետ Ղազարյանը, Ղարաքիլիսա-Սիսիանից՝ Վահան Տեր-Ղազարյանը, հրամանատարի տեղակալ, սպա Բելովն իր համհարզի հետ և ուրիշներ[28]:
Միայն կոմիսար Գրիգոր Բայթունին կարողացավ գավառի մի քանի կուսակցական գործիչների հետ տեղացիների օգնությամբ փախչել-ազատվել:
Յապոնը հիշում է. «Փետրվարի 16-ին ճանապարհվելով` կեսօրից անց հասանք Գնդեվազ, որը սպիտակ դրոշակով դիմավորեց մեզ ու իր զորամասը միացրեց մեզ հետ: Այստեղից, առանց դադար առնելու, արհամարհելով այդտեղի սար ու ձորի ձյունն ու սառնամանիքը, առաջ շարժվեցինք և հասանք Սուրբ Խաչ վանքը[29], ուր գիշերեցինք:
Փետրվարի 17-ի առավոտյան մի քանի ուղղությամբ առաջ անցանք և այդ օրն էլ գրավեցինք ամբողջ Դարալագյազը՝ Քեշիշքենդ կենտրոնի հետ միասին: Մեր հարձակումն այնքան արագ ու անակնկալ էր, որ Կարմիրները չկարողացան լուրջ դիմադրություն ցույց տալ ու հատ ու կենտ հրացան պարպելով, ստիպված եղան զենքերը վայր դնել ու անձնատուր լինել: Հրամանատարներից ոմանք հնարավորություն ունեցան դեպի Շարուր փախչելու: Մնացածը, առավելապես հասարակ զինվորները, ուրախությամբ զենքերը վայր դրին: Այդ գործողության ժամանակ գերի առանք Դարալագյազի Կարմիրների շտաբի կազմը, հրամանատարներից ոմանց ու 500-ից ավել զինվոր: Մեր ձեռքն անցան լեռնային 4 թնդանոթ` իր կազմով ու ձիերով, Քեշիշքենդի, Մալիշկայի և Այնազուրի պահեստները, 21 գնդացիր, ռազմամթերք և այլն:
Դարալագյազը գրավելուն պես շրջանի մեջ հայտարարեցի պատերազմական վիճակ: Քաղաքացիական գործերը վարելու համար ընտրել տվի Շրջանային Ազգային Խորհուրդ` Եղիշե Իշխան-յանի նախագահությամբ և նշանակեցի շրջանային կոմիսար»[30]:
Յապոնն էլ իր հերթին է Նժդեհի մասին դժկամությամբ ու կարծես իմիջայլոց հիշատակում. «Դարալագյազը գրավելուց 10 օր հետո Նժդեհը եկավ ու անցավ Նոր Բայազետ` այնտեղից Արարատյան դաշտ իջնելու համար: Սակայն Օրդաքլուի[31] ճանապարհին Կարմիրների դիմադրությանը հանդիպելով` նա հետ դարձավ ու Դարալագյազում էլ կանգ չառնելով` գնաց կրկին Զանգեզուր»[32]:
Այսպես, փետվարի 28-ին[33] Նժդեհն իր փոքրիկ զորախմբով[34] ժամանեց Վայոց Ձոր և մեծ խանդավառությամբ ընդունվեց վայոցձորցիների կողմից[35]:
Մարտի 3-ից 5-ը տեղի ունեցավ Դարալագյազի գյուղացիության համագումարը՝ Եղիշե Իշխանյանի նախագահությամբ, որը Դարալագյազը հայտարարեց Ինքնավար Սյունիքի մի մասը: Այն իր խանդավառ ողջույնը հղեց Նժդեհին.
«Ինքնավար Սյունիքի ազատարար սպարապետ հերոս Նժդեհին
Սիրելի սպարապետ, Դուք երկար ամիսների ընթացքում և հարազատ ՀՀ անկումից հետո Ձեր ուժեղ ձեռքում բարձր ու ամուր պահեցիք ազատ և անկախ Հայաստանի սրբազան դրոշը, որը ծածանվում էր Սյունյաց լեռնաշխարհում, և դեպի որն ուղղված էր ամբողջ հայության ուշադրությունը: Դուք գերմարդկային ճիգեր թափելով ազատագրեցիք Զանգեզուր-Ղարաբաղը հայ դավաճանների և դրսի բռնակալ ուժերի տիրապետությունից:
Ազատագրված Վայոց Ձորի Ա գյուղացիական համագումարը, իր ողջույնն ուղղելով Ձեզ և Ձեր զինակիցներին, ցանկանում է Ձեզ ուժ և կորով նույն ոգով շարունակելու հայ հայրենիքի ազատա-գրման և հավաքման գործը:
Կեցցեք մեր հայրենիքի ազատարար հերոս սպարապետ և Ձեր զինակիցները:
Նախագահ Համագումարի՝ Եղիշե Իշխանյան
Քեշիշքենդ, 5 մարտի, 1921թ.»[36]:
Այնուհետև Գ.Նժդեհն անցնում է Աղավնաձոր (Այնազուր) և իջևանում Երևանի նահանգում ճանաչված ու հարգված հանգուցյալ բժիշկ Մ.Զաքարյանի[37] տանը: Բժշկի այրին՝ տ. Երանյակը, իրենց գյուղի տունը հավուր պատշաճի նախապատրաստել էր սպարապետին հյուրընկալելու համար: Սակայն Այնազուր և Արփա գյուղերում Նժդեհը կանգնեց մի անելանելի ու ողբերգական երկընտրանքի առջև:
Դեռևս փետրվարի 18-ին՝ Վայոց Ձորը գրավելիս, մի քանի տասնյակ տեղացի բոլշևիկներ՝[38] հիմնականում Արփա և Այնազուր գյուղերից, վախենալով պատժից, Գրիգոր Բայթունու գլխավորությամբ թրքաբնակ Տանձիկ էին փախել ու միացել Աբասկուլի բեկ Շադլինսկու թուրք-բոլշևիկյան «Կարմիր թաբոր» ջոկատին[39]: Տեղանքին քաջածանոթ լինելով՝ նրանք հաճախակի էին հետախուզական արշավներ կատարում դեպի հայկական ուժերի թիկունքը և գյուղերում մնացած իրենց հարազատների գործուն օգնությամբ փայլուն կերպով կատարում թուրք-բոլշևիկյան զորքերի հետախուզության դերը: Հետագայում որպես այդ ջոկատի ավանգարդ՝ նրանք անգնահատելի ծառայություններ մատուցեցին բոլշևիկյան ուժերի կողմից Վայոց Ձորի գրավման գործում:
Բոլշևիկ հրամանատարներն (Շ. Ամիրխանյան, Գ. Օգանեզով և այլք) էլ էին խոստովանումՙ, որ առանց նրանց դժվար թե կարողանային այդքան համառ ու արդյունավետ պաշտպանվել Լեռնահայաստանի ուժերի հարձակումներից և փակել հայկական զորքերի առաջխաղացման ճանապարհը դեպի Շարուր՝ Հայհեղկոմի ուժերի թիկունքը, որին այդքան անձկորեն սպասում էին Երևանում: Շ. Ամիրխանյանը գրում է. «Դարալագյազի դաշնակների զորախումբը խմբապետ Եապոնի հրամանատարությամբ ձգտում էր հարձակվել Նորաշեն կայարանի ուղղությամբ, նպատակ ունենալով ներխուժել մեր թիկունքը և անջատել մեզ Նախիջևանից: Ադրբեջանցի գյուղացիներից և Դարալագյազից փախած կոմունիստներից կազմված «Կարմիր թաբորը» Աբասկուլի բեկ Շադլինսկու ղեկավարությամբ դիմադրեց դաշնակցական բանդաներին, մեծ ու պատվավոր դեր խաղաց հակահեղափոխական, ավանտյուրիստական բանդաների դեմ Ղամարլուի ռազմաճակատում մեր մղած պայքարի գործում»[40]:
Կարծում ենք՝ Լեռնահայաստանի կողմից Շարուրի գրավման և Ղամարլուի ճակատի վերացման դեպքում հետագա իրադարձություններն այլ կերպ կընթանային, և գոնե Շարուր-Նախիջևանի ճակատագիրն ավելի հայանպաստ կլիներ:
Հետագայում Նժդեհը պիտի գրեր. «Մենք եղբայրասպան կռիվներ չէինք վարել, լեռնաշխարհը քաղաքացիական պատերազմ չէր տեսել: Մենք կռվել էինք թաթարի, թուրքի և սրանց օգնության փութացած կարմիր ռուսի դեմ: Եվ սրանց հանդեպ մեր հարվածների մեջ եղել էինք ազատ: Այժմ հայն էր կազմում թշնամու ուժերի առաջամարտիկը, որին պարտության մատնելու համար չպիտի կարողանայինք գործի դնելու մեր վճռականությունը: «Մի՛ կրակեք, մենք էլ ենք հայ»,- ահա, սյունեցու բազուկը անդամալուծող ճիչը: Թշնամին գիտակցորեն կռիվներին տվել էր քաղաքացիական, եղբայրասպան բնույթ, համոզված, որ նման կռվի համար իր նետած ձեռնոցը չպիտի կարողանանք վերցնել»[41]: Այնուամենայնիվ, ըստ Գառնիկ Զաքարյանի, ընդառաջելով Այնազուրի հասարակության թախանձանքին, Նժդեհը ներում շնորհեց Այնազուր գյուղի կոմբջիջի՝ մի քանի տասնյակի հասնող գերված անդամներին։ Ներման խոստում ստանալով՝ վերադարձան ու հանձնվեցին գյուղի կոմբջիջի այն անդամները, որոնք կարճ ժամանակով միացել էին թուրք-բոլշևիկյան «Կարմիր թաբորին», սակայն հետո հեռացել էին։ Նժդեհը նաև հրաժարվեց գյուղից արտաքսել թուրք-բոլշևիկյան «Կարմիր թաբորի» շարքերում կռվող 10-ից ավելի այնազուրցի կարմիր պարտիզանների ընտանիքներին:
Թվում էր, թե Սյունյաց սպարապետը ներողամտությամբ պիտի վարվեր նաև Արփայի պարտիզանների ընտանիքների ու կոմ-բջիջի անդամների հետ: Սակայն այստեղ դեպքերն այլ կերպ ընթացան: Կարմիր պարտիզան Գարեգին Սարգսյանը գրում է. «Փետըրվարի վերջին և մարտի սկզբներին, Եապոնն ուժեղ հարձակում սկսեց Տանձիկի և Ջաֆարլի-Գյուննուտի ուղղությամբ: Նրա նպատակն էր ամեն գնով ճեղքել ճակատը, ոչնչացնել կամ հետ շպրտել հայ և ադրբեջանցի պարտիզաններին և անջատել Ղամարլուի կարմիր զորամասերը Նախիջևանից: Մարտի առաջին օրերին Եապոնի զորքերը գրավեցին Արփայի ու Տանձիկի միջև ընկած լեռնաշղթան և շարժվեցին առաջ: Սակայն ավելին առաջանալ նրանց չհաջողվեց, և նրանք հետ քաշվեցին: Հակառակորդի կողմից զոհվեցին իրենց ճանաչված հրամանատարներից մեկը` Ենգիբարը և մի քանի զինվորներ»[42]:
Կռվի հաջորդ օրը սևաթույր ձին նստած՝ Արփա է ժամանում Նժդեհը: Գյուղացիք մինչև գյուղամիջում գտնվող ժամի դուռը գորգեր էին փռել սպարապետի անցնելիք ճանապարհին ու սեղաններ գցել: Գյուղի երևելիներից մեկը պաստառ էր գրել. «Այսօր Միսակ Ղարախանյանի ուրախ օրն է…»[43]:
Նժդեհն իր շքախմբով իջևանում է գյուղի քահանայի` Տեր Հովակիմի տանը: Ի պատիվ մեծաշուք հյուրի և իր զինվորների՝ ոչխարներ էին մորթվել ու ճոխ սեղաններ բացվել: Սակայն, երբ նրան զեկուցեցին վերջին կռվի մասին և հայտնեցին Ենգիբարի ու մյուս զինվորների զոհվելու բոթը, Նժդեհը մռայլվեց: Նա իր շքախմբի և գյուղի մեծամեծների ուղեկցությամբ գնաց եկեղեցի, ուր բերել-դրել էին զոհվածների դիակները: Այստեղ հավաքվեց նաև ժողովուրդը, որ մինչ այդ խռնված էր փողոցում: Սպարապետը հուզված էր իր սիրելի հրամանատար Ենգիբարի մահվան առիթով և խիստ գրգռված, որ Արփայի այդ մի խումբ երիտասարդները դավաճանել էին և միանալով դարավոր թշնամուն՝ կռվում էին հայկական բանակի դեմ. «Սիրտս վիրավոր է. բառեր չեմ գտնում ասելու: Այն գնդակը, որը կպել է իմ սիրելի Ենգիբարին, այն միաժամանակ նաև իմ սիրտն է խոցել»,-այսպես սկսեց իր խոսքը Սյունյաց սպարապետը, որը, հուզական լինելով, նաև այնքան բարձր է հնչել, որ լսվել է անգամ եկեղեցուց դուրս: Նրա խոսքից, որը ժամանակին շատ մեծ տպավորություն է թողել նույնիսկ հասարակ ժողովրդի վրա, ցավոք պատառիկներ են միայն պահպանվել վայոցձորցիների հիշողության մեջ:
Դիմելով կարմիր պարտիզաններ Գալուստ, Մարտիրոս (Ամո) և Հմայակ Բաղդասարյանների մորը` Գյուլիին, գոչում է. «Օձե՜ր ծնեիր, կարիճնե՜ր ծնեիր, այդ կարմիր սրիկաններին չծնեի՛ր»:
Եվ այնուհետև դիմեց հավաքված բազմությանը. «Սիրելի՛ մայրե՛ր, քույրե՛ր, հա՛յ կանայք, արո՛ւ զավակներ ունեցեք, արի՛ զավակներ ունեցեք, որ հայրենիք պաշտպանեն, ձեզ ու ձեր ընտանիքների պատիվը պահպանեն, այլ ոչ թե դառնան փողոցային խուժան, դառնան հայրենիքի դավաճաններ»:
Լուտանքներ թափելով կոմունիստների հասցեին՝ միաժամանակ նա փորձում էր բացատրել բոլշևիզմի իսկական էությունը. «Կարմիր աղվեսները տանում են մեր հավի ձվերը: Բոլշևիկներն ասում են՝ «Դավա՛յ բոլշե»: Նրանք ոչ թե տալու են, այլ միայն վերցնելու են: Նրանք ձեզնից առնելու են ամեն ինչ, նույնիսկ ծիծեռնակի կաթ են պահանջելու:
Ժողովո՛ւրդ, հա՛յ մարդիկ, լավ իմացեք, դրանք` բոլշևիկները որ գան, ստերջ կովից էլ են հորթ ուզելու, հավի ճտերից էլ են հավկիթ ուզելու, կենդանի ոչխարը կանգնած` մորթին են ուզելու»:
Հաջորդ օրը Նժդեհը մարդ ուղարկեց բանակցություն վարելու համար: Հանդիպումն անցավ սահմանագլխին՝ Արփայի աջ ափին, սակայն ապարդյուն: Այնուհետև նա հավաքել տվեց գյուղի մեծամեծերին և պարտիզանների հարազատներին` պահանջելով 24 ժամվա ընթացքում իր մոտ բերել փախած բոլշևիկներին: Պարտիզան Գարեգին Սիմոնյանի հորը՝ Եղիային, ուղարկեց ճակատագիծ դարձած մերձակա Կարմիր Քարը՝ հանդիպելու հայ պարտիզանների հետ, սակայն երբ նա հասնում է Կարմիրների դիրքերին, այնտեղից սպառնալով` կրակում և արգելում են մոտենալ: Բանագնացի վիրավոր կապույտ ձին գյուղ հասնելուց հետո ընկնում-սատկում է:
Բենոն, որն աքսորվածներից մեկն էր, պատմում է. «Ցերեկվա ժամը երկուսը կլիներ, մեկ էլ տեսանք Աղավնաձորի թափից [44] մոտ 300 հոգանոց կավալերիա է իջնում: Ասացին, թե Նժդեհն է գալիս: Նժդեհը մտավ եկեղեցի, բարձրացավ բեմը և սկսեց ճառել. «Կարմիր Քարը[45] ես հող ու մոխիր կդարձնեմ և կթափեմ ձեր պարտիզանների գլխին»: Այսպես ասաց և հավաքել տվեց պարտիզանների ընտանիքների անդամներին: Հավաքողները գյուղի կոմիսար Սիսակ Սարգսյանն էր և իր օգնական Երվանդ Աբրահամյանը: Հետո մեզ եկեղեցու արևելյան դռնից դուրս հանեցին եկեղեցու բակը: (Եկեղեցին երկու դուռ ուներ, մեկը արևելքից էր, մյուսը` արևմուտքից): Մի քիչ սպասելուց հետո մեզ քշեցին դեպի Տերտերենց տան կողմը: Տերտերենց դռնից դուրս գալով` Նժդեհը կարգադրեց. «Սրանք հայեր չեն: Քշե՛ք բոլորին և անցկացրեք սահմանը: Թող գնան իրենց դավաճան զավակների մոտ»: Միաժամանակ նա մի երկտող գրեց ու տվեց Եղիա Սիմոնյանին, որ հանձնի պարտիզաններին, ուր վերջում ասվում էր. «Եթե դուք չգաք ու չներկայանաք օրինական իշխանությանը, տակնուվրա կանեմ ամբողջ Տանձիկը և սրի կքաշեմ ձեր բոլորին»:[46]
Գառնիկ Զաքարյանը գրում է. «Արփեցիներից մի մարդ անգամ, նույնիսկ կոմունիստների բարեկամներից, դուրս չեկավ Սպարապետին խնդրելու, որ ների այդ անմեղ հասարակությանը, որ չարտաքսեն անտեղի կորստի, օտարի, թշնամի թուրքի դռներում: Ավելին, Արփո քյալլաները թե. «Պարո՛ն սպարապետ, հանի՛ր էդ վարակը մեր գեղից, չենք ուզում, հանի՛ր թո՛ղ կորչեն»:
Այստեղ սպարապետը իր որոշումը փոխեց. «Գնդակահարվողներին աքսորել Տաթև, իսկ պարտիզանների ընտանիքները` կանանց ու երեխաներին, արտաքսել Շարուր` իրենց տղերքի ու ամուսինների մոտ, սովամահության»: Նա կարգադրեց նաև վառել պարտիզանների տները[47]:
Այսպես` Արփայի երևելիները չմիջամտեցին, և գյուղից մի մեծ բազմություն` տասնյակ ընտանիքներ[48], իրենց տներից հանվեցին ու արտաքսվեցին Շարուր՝ թուրքերի մեջ, ուր ենթարկվեցին սոսկալի զրկանքների ու տանջանքների: Իսկ գերի մնացած կոմունիստներին հանեցին ու քշեցին Զանգեզուր՝ դեպի ձմռան սառնամանիքի գիրկը:
Դրանից հետո, երբ նորից Նժդեհին հացի հրավիրեցին, չնստեց և առանց թաքցնելու ասաց. «Կեղտոտ մարդիկ եք: Մեկը չկա՞ր, որ դուրս գար, խնդրեր ինձ, որ խնայեի էդ ընտանիքներին, հաշվի առնեի փոքրությունները, ծերությունները, կամ գոնե իրենց կին լինելը: Եվ մի՞թե Արփայում մի մարդ չկա՞ր»:
Հետո էլ ափսոսանքով ասել էր. «Եթե Արփայում մի երեխա անգամ դուրս գար և ինձ ասեր, թեկուզ հրամայեր, թե` ների՛ր, պատրաստ էի ներելու»:
Եվ երբ առիթը բացվեց, Արփայի կոմունիստ ընտանիքների արտաքսման ամբողջ մեղքը գցեցին Խաչոյենց Թաթոսի տղերքի` տերտերի ու եղբայրների վրա: Եվ ապրիլին Կարմիր քարից վերադարձած պարտիզանները Այնազուրի Խանի ձորում Արփո տերտերին ու իր 4 եղբայրներին կոտորեցին՝ իբր թե նա` տերտերն էր դավեր լարել»[49]:
Իսկ Բենոն շարունակում է. «Սիսիանցի երեք զինվորներ, Արփայից էլ Սիմոն Սուքիասյանն ու Մելիքսեթ Առաքելյանը մեզ քշեցին և գյուղից դուրս հանեցին: Այստեղ մեր մայրերը լացով ասում էին, թե մեզ էլ քրդերի օրն են դնելու` տանում են Մենձաձորում[50] սպանեն: Այսպես լացով գնացինք ու այդ ձորի մոտով անցանք: Հասցրեցին Յանըղդաշա քարը և այստեղ մեզ առանց սալդաթի արձակեցին: Արագ կարգով անցանք քարի մյուս կողմը` հենց էինք իմանում հետևներիցս կխփեն: Անցանք բոլշևիկների սահմանը և շատ ուրախացանք:
Եղիա բիձեն, Օսաննա Մկրտչյանից վերցնելով նրա սպիտակ գլխաշորը, կապեց փայտի գլխին և ընկավ առաջ, մենք էլ` նրա հետևից: Հասանք Յանղդաշի տներին` տեսանք մի սպիտակ ձիավոր է գալիս: Եղիա բիձեն ճանաչեց, ասաց. «Ֆաթուլլան[51] է»: Հասավ մեզ, առաջինը բարևեց Եղիա բիձի հետ և ասաց. «Լավ են արել, որ ձեզ աքսորել են մեզ մոտ, մենք ձեզ մեր աչքի լույսի պես կպահենք: Դուք եկեք, ես գնամ-հայտնեմ ձեր տղաներին: Համ էլ Աբասկուլի բեկն է Տանձիկում»: Ֆաթուլլան այս ասաց և ձին քշեց դեպի Տանձիկ:
Աքսորյալները իրենց պարտիզան որդիներին հանդիպեցին Տանձիկից մի քիչ վերև գտնվող Սև քարի տակ: Մեզ կամրջով անցկացրին մյուս Տանձիկը[52]: Մեր տղաները ապրում էին երկու տան մեջ, մեզ էլ տեղավորեցին իրենց մոտ:
Այդ ժամանակ Տանձիկ էին եկել Աբաս կուլի բեկն ու քաղբյուրոյի պետ Ֆարամազը՝ քննելու մի հարց. թե իբր Արփայի տղաները կեղծ պարտիզաններ են: Հենց այդ հարցը քննելիս էլ աքսորյալներս հասանք Տանձիկ և պարզվեց, որ կասկածը ճիշտ չի եղել»[53]:
Գարեգինն այլ մանրամասներ է հաղորդում. «Բազմությունը դանդաղ մոտենում էր մեր դիրքերին: Դեռ սահմանի մոտից մեկը կանացի մի սպիտակ գլխաշոր դրոշի նման վերև պարզած գալիս էր առջևից: Դա Եղիա Սիմոնյանն էր: Պարտիզանների մի մասը մնաց դիրքերում, իսկ մյուս մասը ընդառաջ գնալով դեպի իրենց հարազատները, սկսեցին գրկախառնվել ու լաց լինել: Եղիան ծոցից հանեց և մեզ հանձնեց Նժդեհի նամակը: Պատասխան նամակը գրեցին Նախիջևանի քաղբյուրոյի պետ` Ֆարամազբեկը, որն այդ օրը եկել էր մեր դիրքերը: Նամակը բոլորի անունից ստորագրեցինք 5 հոգի: Աքսորված պարտիզանների գալով մեր շարքերը համալրվեցին նոր մարտիկներով` Հմայակ Բաղդասարյան և այլն…»[54]:
Չկարողանալով Վայոց Ձորում հասնել շոշափելի հաջողությունների և դառնացած այդ մի քանի տասնյակ հայերի անլուր դավաճանությունից՝ Նժդեհը մեկնում է ապստամբած և բոլշևիկյան բռնատիրական լուծը կարճ ժամանակով թոթափած Նոր Բայազետի գավառ, սակայն այստեղ ևս հուսախաբություն էր սպասում։ Մոտ մեկշաբաթյա (մարտի 8-ից մինչև մարտի 15-ը) նրա ճիգերը՝ ճեղքել գավառը Երևանից բաժանող Կարմիր զորամասերի շղթան և միանալ երևանյան ուժերին, չհաջողվեցին։ Հետագայում նա պիտի գրեր. «Հոգեբանորեն տարբեր աշխարհներ են Սյունիքն ու Նոր Բայազետը»[55]։ Նրան չհաջողվեց ամբողջովին վերացնել ապստամբների ճամբարում առկա երկպառակությունները և կազմակերպել հաջող ինքնապաշտպանություն։ Հուսախաբված նա կրկին անցավ Վայոց Ձոր և անմիջապես էլ վերադարձավ Զանգեզուր:
Այդ մասին նա «Ազատ Սյունիքում» գրում է. «Հրահանգելով Նոր Բայազետի հրամանատարությանը` ամեն գնով թումբ կանգնել թշնամու առաջխաղացման դեմ դեպի Ղարանլուխ և Սելիմի լեռնանցքը, ես վերադառնում եմ Վայոց Ձոր: Իսկ իմ Սյունիքի վաշտն ու ձիավորները այստեղ էլ կատարում են իրենց փրկարար դերը: Նրանք Նոր Բայազետի շրջանը թողնում են յոթ օր հետո, երբ Արարատյան գաղթականությունը արդեն գտնվում էր Վայոց Ձորում և Սիսիանում»[56]:
Հետևանքները
Չնայած Գ. Նժդեհի անունը հիմնականում կապված է Զանգեզուրի 1919-1921թթ. մղած հերոսական կռիվների հետ, սակայն նրա գործունեությունը բախտորոշ ազդեցություն է թողել նաև Հայաստանի և մասնավորապես Վայոց Ձորի իրադարձությունների վրա, թեպետ վերջինս Լեռնահայաստանի կազմում ընդգրկվեց համեմատաբար կարճ ժամանակահատված միայն:
Չի կարելի խոսել Լեռնահայաստանի կողմից Վայոց Ձորի գրավման և Նժդեհի՝ Վայոց Ձոր ու Նոր Բայազետ գալու մասին՝ 1921թ. Փետրվարյան ապստամբության ենթատեքստից դուրս և նաև չնշել Նժդեհի վճռորոշ դերակատարությունը նրա ծրագրման գործում:
Թեև Նժդեհի գլխավոր նպատակը մի կողմից՝ Վայոց ձորի և մյուս կողմից՝ Նոր Բայազետի վրայով երևանյան ուժերին միանալը և այդ երկու ճակատները վերացնելն էր (որպեսզի միասնական ուժերով կարողանային դիմագրավել հյուսիսից արշավող Կարմիր բանակին), չիրականացավ, սակայն Լեռնահայաստանի ուժերը, գրավելով արևմտյան Վայոց Ձորի՝ Չանախչիի շրջակայքի գյուղերը, ուղի բացեցին երևանյան ուժերի նահանջի համար[57]: Իսկ մարտի 8-ից մինչև 15-ը լինելով Նոր Բայազետի գավառում՝ Գ.Նժդեհը կարողացավ փոքրիշատե հաղթահարել այդտեղ տիրող անիշխանությունը և այնտեղի կազմալուծման հասած ապստամբ զորախմբերը կազմակերպելով՝ ամրապնդել ռազմաճակատի պաշտպանությունը, ինչի շնորհիվ գրեթե մեկ ամսով երկարաձգվեց դիմադրությունը` խոչընդոտելով կարմիր զորամասերին՝ Սելիմից անցնել Վայոց Ձոր և կտրել Երևանից նահանջող զինական ուժերի ու գաղթականության ճանապարհը:
Սակայն արդարացված չէին Վայոց ձորում Սսպարապետ Նժդեհի որոշ պատժամիջոցները նաև ռազմագիտական տեսանկյունից: Բացի այն, որ Շարուր արտաքսվածներից մի քանիսը համալրեցին թշնամու շարքերը, իրենց ընտանիքների՝ գյուղում չգտնվելն ավելի անկաշկանդ դարձրեց կոմունիստներին: Ապրիլ ամսին Արփան և մյուս գյուղերը գրավելուց հետո վրեժի պատրվակով սկսեցին սպանությունները, բռնությունները և թալանը: Դրա հետևանքով տասնյակ զոհեր եղան, շատ ընտանիքներ ու գերդաստաններ ընդմիշտ հեռացան հայրենի օջախներից:
Այստեղ ևս տեղին է հիշել Ռուբեն Տեր-Մինասյանի խոսքը. «Նժդեհը չեղավ այն մեծ ուժը, որ ամփոփեր իր մեջ այդ բոլոր ուժերին… Ես չեմ ուզում մեղադրած լինել Նժդեհին, որովհետև նա հարազատ գործիչն էր միայն Սյունիքի, և այն էլ Սյունիքի մի մասի` Ղափան-Գենվազի։ Ես չեմ մեղադրում և նրա համար, որ այդ բարդ խնդիրը ինքը չէր առաջ բերել…»[58]:
Հայության կրած այդ անդառնալի ծանր կորուստների ու պարտությունների շրջանում Լեռնահայաստանի ռազմական ուժերի հաղթանակները Երևանում շատերին էին ոգևորել, որոնք ավելի մեծ ու անիրականանալի հույսեր էին կապում Նժդեհի հետ: Սակայն հուսախաբությունն էլ մեծ էր. հետագայում Թավրիզում կազմակերպված դատավարության ընթացքում քննադատության գլխավոր թիրախը դարձավ Նժդեհը: Դրան ի պատասխան՝ նա դառնորեն պիտի հիշեցներ. «Արդյո՞ք հազարների հասնող հայ մտավորականների, ապօրինի սպաների, խմբապետների ամենաչնչին մասը գոնե մի անգամ հաշվի նստել է իր խղճի հետ, հարցրե՞լ է իրեն, թե ի՞նչ պիտի լիներ իր օրը, եթե ազատ ու անկախ Լեռնահայաստանը գոյություն չունենար:
Սև, եզակի, անլուր, հայի ապերախտություն, որը կյանքիս ամբողջ ընթացքում չպետք է հասկանամ ու ներեմ»[59]:
Միայն այն, որ Նժդեհը համարվում է Հայոց ազգային պետականության վերջին հանգրվանի` Լեռնահայաստանի իրական հիմնադիրը, նրա անունը մի փողփողուն դրոշ դարձավ հետագա տասնամյակներում՝ հատկապես տարագիր հայության համար:
[1] Հարկ չկա այստեղ քննարկել «Հին բոլշևիկների հիշողություններ» ժողովածուի / հ. II, Ե., 1961, / թեմային վերաբերող նյութերը, որոնք ամբողջովին խեղաթյուրումներ են:
[2] Ըստ Վարդան Գևորգյանի՝ կարճ ժամանակով այդ պարտականությունը կատարել է նաև ՀՀ Պառլամենտի անդամ Ենովք Միրաքյանը /տե՛ս Վ. Գևորգյան, Լեռնա-հայաստանի հերոսամարտը. 1919-1921թթ., Ե., 1993, էջ 87/, որը 1920թ. մայիսյան խռվությունից հետո ՀՀ Պառլամենտի կողմից Վայոց Ձոր էր ուղարվել Գերասիմ Բալայանի հետ:
[3] Ներկայիս Գեղարքունիքի մարզի Վերին Գեղհովիտ գյուղը:
[4] Ներկայումս՝ Վայոց Ձորի մարզկենտրոն Եղեգնաձոր քաղաքը:
[5] Վայոց Ձորը Սևանի ավազանին կապող լեռնանցք Վայոց Ձորի հյուսիսում։
[6] Վայոց Ձորը Զանգեզուրին կապող լեռնանցք Գնդեվազից դեպի արևելք։
[7] Ե. Իշխանյան, Լեռնային Ղարաբաղ 1917-1920թթ., Ե., 1999, էջ 697:
[8] Ժամանակին բոլշևիկյան իշխանությունների և հետագայում պատմագրության կողմից հնչած նման մեղադրանքները կրում էին զուտ պրոպագանդիստական բնույթ։
[9] Կարծում ենք՝ ՀՅԴ արխիվի՝ այդ շրջանին վերաբերող փաստաթղթերի հրապարա-կումը պիտի բացահայտի այդ կիսասածություններն ու հաստատի հիշյալ վարկածը:
[10] Գրիգոր Մխիթարյան՝ Մխո (1899թ. Երևան-1960թ. Իրան): Ակտիվ մասնակցություն է ունեցել Ալեքսանդրապոլում 1920թ. Մայիսյան խռովության ճնշմանը՝ հետախուզական գործունեությամբ: Երկրի սովետականացումից հետո անցնում է Լեռնահայաստան, ուր Նժդեհի հրամանով Նիկոլ Նիկողոսյանի հետ ստանձնում է հետախուզական մարմնի ղեկավարությունը, որը ստեղծել էր մի հետախուզական ցանց, իր աշխատակիցներին թափանցել էր տվել Վայոց Ձորում գտնվող թշնամու ուժերի մեջ: Մխոն անդադար հաղորդակցության մեջ էր Վայոց Ձորի ընկերների հետ, և նրա տված տեղեկությունները շատ օգտակար եղան, երբ Լեռնահայաստանի ուժերը երկու անգամ գրավեցին Վայոց Ձորը: Նա 1921թ. երկրից վերջին հեռացողներից էր: 1920-ական թվականներին Չեխոսլովակիայի կառավարության կողմից տրված արտոնությամբ ու կրթաթոշակով ՀՅԴ այլ երիտասարդների հետ ուսանել է Պրագայի համալսարանում, այնուհետև վերադարձել Իրան, ուր 23.03.1960թ. վախճանվել է սրտի կաթվածից:
[11] «Հուշեր Վայոց Ձորի ապստամբական շարժումներից», «Փետրվարի 18» ժողովածու, էջ 52: (Պրագա, 1927թ., հրատարակություն ՀՅԴ Փրակայի ուսանողական միության):
[12] Եապոն, Յուշեր, Հայրենիք, Բոստոն, 1941, հուլիս, հ. 9, էջ 116:
[13] Արսեն Խաչիկյանը ծնվել է Բիթլիսում 1885 թվին: 1918-1921թթ. եղել է Նոր Բայազետ գավառի Ամերիկյան կոմիտեի ընդհանուր ներկայացուցիչը` վարելով որբանոցային և գաղթականական գործերը: 1921թ. Փետրվարյան ապստամբության ժամանակ ընտրվել է Նոր Բայազետի «Փրկության կոմիտեի» նախագահ:
[14] Ա. Խաչիկյան, Ապստամբական շարժումը Նոր Բայազետու գավառում, Հայրենիք, Բոստոն, 1968, գարուն, էջ 74:
[15] Ըստ հուշագրողի` այդ հանդիպումը Նժդեհի հետ տեղի է ունեցել 1920թ. դեկտեմբերի վերջին օրերին, երբ Ռուբենի ուղարկած նամակը հանձնելով Նժդեհին՝ ինքը վերադառնում էր Երևան:
[16] Բնագրային ձևի համեմատությամբ կան որոշակի փոփոխություններ՝ մատչելիությունն ապահովելու ակնկալությամբ:
[17] Մ. Աբրահամյան, Իմ հիշելի հուշերը, գիրք 2, Թեհրան, 1978, էջ 28-29։՝ Հայրենիք, Բոստոն, 1956, էջ 28։
[18] Գառնիկ Զաքարյանը գրում է, որ նախապես որոշված էր եղել ապստամբությունը սկսել Տեառնընդառաջի օրը` փետրվարի 14-ին:
[19] Ս. Վրացյան, Կյանքի ուղիներով, Զ հատոր, Պեյրութ, 1967, էջ 6:
[20] Դեռ տիֆից ամբողջովին չկազդուրված Գառնիկ Զաքարյանը, որը կապավոր էր, հիշում է. «Պատահեց այնպես, որ Կարմիր բանակը Ն. Բայազետի ճակատից ուժեղ սեղմեց, իսկ Ղարանլուղում ապստամբության լուր կար: Կարիք զգացվեց, որ Նժդեհն անձամբ Ղարանլուղ գնար, և մեր գործերը հետաձգվեց: Սյունյաց Սպարապետը, Արփայի կարմիր պարտիզանների ընտանիքները աքսորելուց հետո և Դարալա-գյազի իր մյուս գործերը լավ թե վատ դասավորելով, Եապոնի մոտ իրեն տեղակալ, լիազոր թողնելով Գրիգոր Մխիթարյանին` հետախուզական մարմնի պետին, ինքն իր ջոկատով գնաց Նոր-Բայազետ։ Գ. Զաքարյան, «Հուշեր», Անձնական արխիվ։
[21] Գ. Նժդեհ, Երկեր, հ. 2, Ե., 2002, էջ 114:
[22] Նույն տեղում, էջ 142:
[23] Աղաբեկ Մելքոնյանը (1881-1921), որը հայտնի էր նաև Գյոզալդարցի կամ Տըղլարի Աղաբեկ անուններով, այդ ժամանակ Նոր Բայազետի գավառի հրամանատարներից էր` դիկտատորը:
[24] Քարագլուխն այն ժամանակ դեպի Սևանի ավազանը տանող ճանապարհի Վայոց Ձորի վերջին հայաբնակ գյուղն էր:
[25] ՀԱԱ Ֆ-37, ց-1, գ-24:
[26] Սրան հետագայում մի քանի այլ կոմունիստների հետ գնդակահարեցին Գնդեվազ գյուղի մոտերքում։
[27] Նժդեհը Ռուբեն Տեր-Մինասյանին 26.02.1921թ. թվագրված նամակում հիշատակում է այլ ռազմավարի մասին. «Հենց այս րոպեիս մեկնում եմ Վայոց Ձոր, ստուգելու վերջին լուրերը: Ես կվերադառնամ տեղս ոչ շուտ, քան մարտի 5-7-ը: Արփայում վերցրել ենք 71.000.000 ռուբլի չեկերով, 12.000 արշին մանուֆակտուրա և 100 փութ աղ»։ /տե՛ս Գ. Նժդեհ, Երկեր, հ. 2, Ե., 2002, էջ 322/։
[28] Հետաքրքիր է, որ նրանց մեծ մասին սպանել է բռնակոթցի Կրմենանց Նիկոլայը: Մ. Մկրտումյանը, լինելով Անգեղակոթի Հեղկոմի նախագահ, կազմակերպում է Գորիսից 6 փութ ոսկու սալիկների փոխադրումը Անգեղակոթ, այնտեղից Նախի-ջևան տեղափոխելու համար: Սակայն հենց այդ ժամանակ Լեռնահայաստանի ուժե-րը բոլշևիկներին քշում են Զանգեզուրից, և Մկրտումյանը խնամքով թաքցնում է ոս-կին, մինչև որ բոլշևիկները նորից են գրավում շրջանը և վերցնում այն: Իսկ բուժակ Հովսեփը դաշնակների իշխանության ժամանակ իր բնակարանը դարձրել էր Երևանից Զանգեզուր եկող-գնացող կոմունիստների իջևանատուն:
[29] Արկյազի Ս. Խաչ վանքը շատ նշանավոր է եղել այն ժամանակներում: Ուխտի օրը (հոկտեմբերին) բազմահազար ուխտավորներ էին գալիս ոչ միայն Հայաստանից, այլև արտասահմանից։ Տեր Առաքել քահանայի ղեկավարությամբ 1860-ական թթ. նորոգվելով՝ դարձավ Վայոց Ձորի հոգևոր կենտրոնը։ Այն ուներ կացարաններ և այլ հարմարություններ, որոնք հաճախ գործածվում էին նաև գավառի իշխանություն-ների կողմից՝ ժողովներ կազմակերպելու և այլ նպատակներով։
[30] Եապոն, նշվ. աշխ., էջ 116 :
[31] Ներկայիս Գեղարքունիքի մարզի Լճաշեն գյուղը։
[32] Եապոն, նշվ. աշխ., էջ 116:
[33] Ըստ որոշ հուշերի՝ մարտի 1-ին:
[34] Տեղացի հուշագրողների (Բենո, Գարեգին) վկայություններով՝ նրանց թիվը եղել է 150-300 հոգի։
[35] Բազմաթիվ վկայություններ ու հուշեր կան Մալիշկայում, Քեշիշքենդում (Եղեգ-նաձոր) Ղոյթուրում (Գետափ), Աղավնաձորում, Արփայում և Վայոց Ձորի այլ գյու-ղերում Գ.Նժդեհին խանդավառ ընդունելու, հյուրընկալելու մասին, որոնք, սակայն, հետագայում պատրվակ դարձան Չէկայի կողմից շատերի բռնադատման համար:
[36] Վ. Գէորգեան, Լեռնահայաստանի հերոսամարտը, 1919-1921թթ., Ե., 1991, էջ 149:
Ցավոք մենք չունենք այդ համագումարի սղագրությունները, և չկան այդ օրերին Վայոց Ձորում գտնվող Նժդեհի համագումարին ներկա լինելու մասին տեղեկու-թյուններ:
[37] Համառոտ կենսագրությունը տե՛ս «Զանգի» 18.12.1918թ., (թիվ 81) համարում տպված մահախոսականում:
[38] Հետագայում 3 արփեցի (սրանցից մեկին իր պարտիզան ընկերները հետապնդելով գյուղի մերձակայքում սպանեցին՝ որպես դավաճանի) և տասնյակից ավելի այնազուրցի պարտիզաններ հետ եկան, հանձնվեցին և ներում ստացան: Մյուս կողմից, մի քանի հոգի էլ՝ Արփայի արտաքսվածներից, փախան և միացան պարտի-զաններին:
[39] 1921-ի Փետրվարյան ապստամբությունից և Լեռնահայաստանի կողմից Դարալագյազի գրավումից անմիջապես հետո Կարմիր բանակի հրամանատա-րության ցուցումով Վեդիի թուրքերի հրամանատարներից Աբասկուլի բեկ Շադլինսկին համալրում է իր «Կարմիր թաբոր» ջոկատը՝ այն հասցնելով մինչև 400 մարդու: Նրան հանձնարարվում է Դարալագյազի հետ բավականին երկար ճակատի պաշտպանությունը: Ջոկատն ունեցել է 4 վաշտ` Չանախչիի վաշտը, Գյուննուտ-Ջաֆարլուի վաշտը, Տանձիկի վաշտը, Ջղազիրի վաշտը» /տե՛ս Գ. Սարգսյան, Հուշեր 1917- 1921թթ., Եղեգնաձորի երկրագիտական թանգարան/:
[40] Գ. Սարգսյան, Դարալագյազի աշխատավորության պայքարը դաշնակցության բռնակալության դեմ և սովետական կարգերի հաստատումն ու ամրապնդումը 1917թ. փետրվարից մինչև 1922թ. հունվարը,1966թ. անտիպ երրորդ տարբերակ:
[41] Գ. Նժդեհ, Ազատ Սյունիք, հ. 2, Ե., 2002, էջ 172-173:
[42] Գ. Սարգսյան, նշվ. աշխ.:
[43] Տասնամյակներ շարունակ դա գյուղի կոմունիստների կողմից հալածանքների ու ծաղրանքի պատրվակ դարձավ վերջինիս և իր ընտանիքի համար:
[44] Տեղացիները «թափ» են անվանում մերձակա սարահարթերը:
[45] Արփա գետի աջ ափից դեպի արևմուտք ձգվող բաժանարար լեռնաշղթա Վայոց ձորի Արփա և Շարուրի Տանձիկ գյուղերի միջև, որն այդ ժամանակ նաև ճակատի գիծ էր դարձել։
[46] Այս 2-րդ աքսորը եղել է մարտի 3-ից մինչև 5-ը ժամանակահատվածում։
[47] Իհարկե, ոչ բոլորի տներն էին այրել։ Պատմում են, որ երբ Աղավնաձորում մոտեցել ու զեկուցել են, որ կատարել են իր հրամանը և վառել են արփեցի կարմիր պարտիզանների տները, նա հանդիմանել է. «Ասենք ջղայնացած էի և ասել էի, հո անմիջապես չպիտի կատարեիք»:
[48] Բենոն աքսորվածների թիվը հաշվում է մինչև 14 ընտանիք՝ 57 հոգի:
[49] Գ. Զաքարյան, նշվ. աշխ.:
[50] Գյուղամերձ հանդամաս:
[51] Ֆաթուլլան 1930թ.-ին դարձավ «Բանդիտական» շարժման ղեկավարներից և սպանվեց կռիվներից մեկում:
[52] Կար երկու Տանձիկ՝ Ներքին և Վերին, որոնք գտնվում էին Արփա (ներկայումս՝ Արենի) գյուղից մոտ 5 կմ հարավ-արևմուտք։ Այժմ դրանց տեղում Շարուրի ջրամբարն է։
[53] Բ. Բաղդասարյան, Հուշեր, Եղեգնաձորի երկրագիտական թանգարան։
[54] Գ.Սարգսյան, նշվ. աշխ.:
[55] Գ. Նժդեհ, նշվ.աշխ., էջ 135:
[56] Նույն տեղում:
[57] Յապոնը հիշում է. «Դարալագյազը մեր ձեռքում պահեցինք մինչև Երևանի անկու-մը: Արարատյան բանակի ու տարագրության Դարալագյազ հասնելուց հետո մեզ մնում էր այդ շրջանը մեր ձեռքում պահել այնքան ժամանակ, որ բազմահազար հայ տարագրությունը կարողանար անցնել Զանգեզուր, որպեսզի այնուհետև էլ մենք քաշվենք: Այդպես էլ արինք: Երբ տարագիր բազմությունն անցավ Դարալագյազի սահմանը, ամբողջ ճակատով քաշվեցինք հետ ու կանգ առանք Արփաչայի ձախ ակունքին, Ղուշչի-Գնդևազի անառիկ բարձունքներում: (Եապոն, Հուշեր, Հայրենիք, Բոստոն, 1941, հուլիս, հ. 9, էջ 116։)
[58] Ա. Հարությունյան, Գարեգին Նժդեհի 1921 թվականի Թավրիզի դատը, Ե., 2004, էջ 211-212:
[59] Նույն տեղում: