Խծաբերդ․ “Եկեղեցաձոր կոչված բնակավայրի ու Օձաբերդ աշտարակի մասին”

[Նկարագրվող] այս տեղերը բոլորովին անջատ կամ միմյանցից հեռու չեն, այլ մոտ և կից Հայաստանին, մի ձորակի դեպի հարավային կողմն ընկած, Դիզափայտ լեռան ստորոտում, Դիզակ նահանգում, որ հնում Հաբանդ էին անվանում, որովհետև մտնում էին Փոքր Սյունիքի մեջ:

Բայց բնակության տեղը միանգամայն լեռնային էր, օդը` պարզ, մաքուր և բուրումնավետ, ջուրը`սառնափայլ և առողջարար, դաշտերը` ծաղկազարդ և խոտավետ: Երկար տարիներ իսպառ անմարդաբնակ չի մնացել. մենակյացներ և անօրենների սրից փախած առանձին մարդիկ են բնակվել: Այժմ ևս այնտեղ բնակվում են Ղարադաղից եկած օտար գաղթականների 20 գերդաստան, որոնք այդտեղի սեփական բնակիչներ չեն [հավանաբար, այդ գաղթը տեղի է ունեցել 19-րդ դ. սկզբին, Իբրահիմ խանի իշխանության օրոք]:

Ավերակ բնակության տեղը մեծ տարածք ունի, ըստ արձանագրության` բնակչության թիվը հնում հասնում էր 1600-ի, որ և Սուրբ Գտիչ վանքի սեփական կալվածքն է: Վրթանես, Սարգիս եպիսկոպոսները նույնպես նույն բնակչությունից են, որոնք իրենց «հալալ» վաստակով կառուցել են սուրբ վանքը. սա ևս նշված է նույն վանքի արձանագրության մեջ:

Անցնենք մեր բուն պատմությանը և տեսնենք, թե ո՞ր թշնամիների ձեռքով է կատարվել [ողբերգությունը]:

Նախ  բոլոր մարդիկ գովում են նրանց բնակավայրը` եկեղեցու մեծությունը, որին հավասար եկեղեցի չկար այդ միջավայրում /Աղվանքում/, բայց [եկեղեցու] գլուխը ի սպառ ընկած է, իսկ պարսպի շրջապատը ամբողջությամբ մնում է: Հին ծերունիները, որոնք նրա բուն բնակիչներն են, նրա ավերածության պատմությունը այսպես են ներկայացնում: Քրդաց ազգը նրանց բուն թշնամին էր, որովհետև հայերը շատ էին և հաղթական, քաջ և անհաղթ, հաղթում էին և նեղում կամ նրանց մանուկներին ծառա էին դարձնում, որովհետև նրանց իշխանության տակ էին գտնվում: Օձերը դարանակալած, խորամանկորեն սպասում էին հարվածելու հնար գտնել, սակայն չկարողացան նրանց ինչ-որ վնաս տալ, մինչև որ վնասագործության բարեպատեհ պահը եկավ:

Հարցուփորձ անելով հավատացյալ մարդկանցից տեղեկացան, որ բոլոր հայերը Ծաղկազարդի տոնի գիշերը, ըստ նախնիների վաղեմի սովորության, իրենց եկեղեցում հավաքվում էին ժողովի` իրենց հավատը կատարելու:

Երբ տեղեկացան եկեղեցում հավաքվելու օրվան և գիշերվա ժամին այնտեղ ժողովվելուն, հավաքվեցին, համախմբվեցին անհավատ քրդերը ընդդեմ հայերի, բոլոր կողմերից զինեցին, պատրաստեցին անհավատ և արյունարբու մարդկանց, եկան մոտեցան նույն հայ բնակչությանը և թաքնված սպասում էին զանգահարության ձայնին:

Երբ լսեցին ժամկոչի ձայնը, լռած մնացին, մինչև հավաքվեցին եկեղեցում, [ապա] հանկարծակի դուրս ելան թաքստոցից և եկան պաշարեցին եկեղեցին: Մի մասը մերկ սրերով մտավ եկեղեցին, մի մասն էլ պահեց դռները. ո՞վ, Աստված, այստեղ գրիչս հիվանդանար և չգրեր անպատեհ գործած դեպքերի բոլոր մանրամասները:

Ճշմարտապես այնտեղ պետք էր տեսնել աղեկտուր ձայները` մանուկների աղաղակը, մեծամեծերի ողբն ու լացը. Գազանները կատաղած շրջապատել էին նրանց և անխղճորեն ու անխնա սրախողխող էին անում, երևելի և նշանավոր տղամարդկանց չարաչար տանջելով, սպանում էին, անխնա կոտորեցին մեծամեծերից մինչև փոքրերը, կարող եմ ասել` մինչև ծծկեր մանուկները: Ընկածների դիակների արյունն արդարև ծովացել էր եկեղեցու հատակին, ոմանք մխված սրերից [ստացած] վերքերի պատճառով մոտ էին հոգին փչելուն, ոմանք էլ, որ կիսամահ ընկած էին դիակների տակ, երկյուղից ձայները կտրած, մոտ էին մահվան: Ընկածների դիակները մնացին բարդված և կուտակված: Անհավատները թափվեցին բնակավայրի վրա, որքան կարողացան` կողոպտեցին, իրենց պետքերի համար ավար առան և անցան գնացին: Եվ ովքեր փախել, այստեղ կամ այնտեղ թաքնվել էին, [ամենքն էլ] առավոտյան ելան, եկան մտան եկեղեցին. ո՞վ կարող է այստեղ պատմել նրանց աղետն ու տարակուսանքը: Իրոք, ովքեր կենդանի էին մնացել, շվարել, թմրել էին և նայելով տեսան, որ նորապսակ հարսներ, արյան մեջ շաղախված, բերանները բաց, ընկել էին գետնին: Ամենքն էլ նույն ձևով շարքով արյունամած սփռվել, դիզվել էին միմյանց վրա, դիակներ էին սիրելիների, ընտանիքի անդամների և բարեկամների. անտանելի ցավ, անբուժելի կսկիծ, անցամաքելի արտասուք ունեին այն մարդիկ, որոնք կարենում էին ընկածների դիակները դուրս կրել. շատերը տակավին կիսաշունչ էին` հառաչանքը բերաններում, իրենց թաքցնում էին դիակների արանքում` կարծելով, թե անօրենները դեռևս այնտեղ են:

Տեսնելով այս ամենը` արտասվաթոր աչքերով սկսեցին տանել սրից ընկածների դիակները` կարգով ամփոփելու, թաղելու: Սակայն ողջ մնացածները անօրենների երկյուղից չկարողացան մնալ այնտեղ, ժամանակ անց չվել եկել են Սուրբ Գտիչ վանքը, որովհետև օձաբերդցիները Սուրբ Գտիչ վանքի սեփական հարկատուներ էին, որոնք եկեղեցաձորցիներն են, [տեղափոխվեցին], որովհետև տեսան նաև, որ այս երկիրը բնավ չի կարող հանգստություն գտնել պարսից անօրեն ազգերից: Երբ սկսեց սկզբնավորվել Շուշի քաղաքի շինությունը, և [հաստատվեց] Իբրահիմ խանի կամ նրա հոր իշխանությունը, նույն օձաբերդցիները չվեցին գնացին [Շուշվա] բերդի մոտ, բնակվեցին դեպի հարավարևմտյան կողմն [ընկած] բարձրադիր բերդացած միաձույլ վեմի տակ, Գարկար գետի եզրին, որ գնում է Ուտյաց նահանգը: Ովքեր բնակվել են վեմի տակ, ըստ

[տեղանքի] հարմարության, հորջորջել են Քարեն տակ, [սա] բոլորի բերաններում ասվում է` առանց տեղի անվան բուն նշանակությունը իմանալու:

Այստեղ ինձ մնաց հայտնել, թե ինչու՞ բնակատեղին Օձաբերդ է կոչվում:

Ստուգելով Սուրբ Գտիչ վանքի հնագույն գրչագրություններից [շատերը]` մի գրչից գտանք հետևյալ շարադրանքը: Այսպես է հայտնում, թե այն գավառը կոչվում է Ագարի, որտեղի գավառապետը եկեղեցաձորացի էր` անունը` Վարդան, կնոջ անունը`Եղիսաբեթ, որոնք երկար տարիներ այնտեղ էին` անպտուղ և անզավակ, բայց չափազանց աստվածասեր ու երկյուղած [աստվածաված]:

[Վարդանն] ինքը շատ հարուստ էր` ճոխացած ամենայն ունեցվածքով` թե´ գանձերով և թե´ անասուններով կամ կալվածքով, բազմացել էին բոլոր շարժուն հարստությունները` ոչխարներն ու մյուս ընտանի կենդանիները, [կային] տան վերակացուներ և բազմաթիվ ծառաներ:

Ինքը` բարեպաշտ իշխան Վարդանը, հեզահամբույր կառավարումով պահպանում էր իր գավառը, որի համար արժանի էր այն երկնային բարեմասնությանը, որ [Աստված]  պարգևել էր նրան. միայն նրանց կարիքն ու կարոտությունն [այն]   էր, որ տակավին անպտղության տարաբախտ վիճակի մեջ էին:

Եվ որովհետև չունեին զավակ, խորհուրդ արին միմյանց հետ` գտնել և թողնել մի այնպիսի մեծագույն հիշատակ, որ թերևս իրենց մահից հետո մնան հանուն [այդ հիշատակի]:

(Իշխանի կինը ծագումով քաղաքացի էր):

Նրանց խորհրդածությունն ավարտված էր այն նպատակով, որ [ունենան] տնկած այգի` պտուղների բոլոր տեսակներով, աղվանից կաթողիկոս Գրիգորիսի սուրբ Աթոռի մոտ: Ըստ արված խորհրդածության անհապաղ սկսեցին գործը ձեռնարկել. Բոլոր կողմերից բերեցին տեսակ-տեսակ որթեր ու զանազան պտղատու ծառեր, բուրումնավետ ծաղիկներ տնկելով` սկսեցին հմուտ այգեպանների ձեռքով և մեծ խնամք տանելով` մի քանի տարիների ընթացքում բերին ընտիր պտղաբերության: Միաժամանակ իշխանը և իր կինը ամեն մեծ տոնի զոհեր ու պատարագներ էին մատուցում սուրբ նահատակ Գրիգորիսին և նրա սուրբ տապանի վրա մեծ խնդիրք էին անում, որ թերևս, իրենց այցելությամբ կարողանան միջոց շահել և բանալ բարեպաշտ կնոջ արգանդը: Այնքան հաճախեցին սուրբ տաճարի դուռը` մորթած խոյերով և մեծամեծ ընծաներով, մինչև որ էությամբ շատ քաղցրացավ, և Վարդան իշխանի աստվածասեր կինը հայտնվեց հղիացած [վիճակում]:

Ժամանակին ծնվեց մի կայտառ և գեղեցիկ արու զավակ: Մեծ ու հանդիսավոր տոնախմբությամբ Գրիգոր մկրտեցին նրա անունը` ըստ պարգևատրողի անվան: Սակայն գիշերվա տեսիլքում Աստծո հրեշտակ երևաց ողորմելի ծնողներին և [հայտնեց], թե այդ մանուկը անժամանակ մեռնելու է օձահարությամբ, ասաց և չքացավ տեսիլը: Նույն ժամին արթնանալով` ծնողներն իրենց երազները նույն ձևով պատմեցին միմյանց. իրավ երկուսն էլ ընկան մեծ տրտմության մեջ:

Որովհետև մարդկային տկարամիտ գիտակցությունը հեռու չէ մարդու էությունից, ուստի ողորմելի իշխանը մի շատ ամուր աշտարակ շինելու և բարձրացնելու հանգամանքներ ու պարագաներ տեսավ [ծրագրեց]:  Քարեր շինեց և կոփեց [աշտարակը]` քառասուն ոտնաչափ բարձրությամբ, տասը ոտնաչափ լայնությամբ, իսկ ամրության մասին չեմ կարող պատմել, մանավանդ որ երեսը այնպես էր հարթ, որ միջինն անգամ չէր կարող ելնել, այդպես էլ` այլ շարժվող միջատ, որդեր կամ սողուններ:

Այդպես էլ շատ ամուր դուռ սարքեց` մի ասեղի ծակ չթողնելով, առաստաղին լուսամուտ դրեց, աշտարակի բարձրությամբ վերելակ` մանկանը կերակուրներ տալու համար և [կերակուրները] տանելուց հետո անջատելով, մի կողմ քաշելով, պահապաններ կարգեց նաև աշտարակի շուրջը` բոլոր տեսակի վնասակար պատահարներից պահպանելու համար, [Գրիգորի] տարիքի չափ մի քանի լավ մանուկներ էլ ընտրեց և տեղավորեց աշտարակի բարձր գագաթին: Կառույցը սենյակի նման էր, որպեսզի մանուկն այնտեղ մնա մինչև տեսիլքի կատարման ավարտը, որ եղավ նրա մասին:

Երբ եկավ, մոտեցավ աշնանային քաղցրաբեր եղանակի պտղաբերության ժամանակը, մանուկ Գրիգորը աղերսանքով խնդրեց ծնողներին` գնալ իրենց այգին և երկրպագել Գրիգորիսի տապանին ու անհապաղ վերադառնալ իր տեղը:

Ծնողները չկամեցան, որովհետև երազի վախը բռնել էր նրանց. երկնչում էին տեսիլքի պատճառով: Դրա համար [իշխանը] ցանկացավ իր տան ծառաներին առաքել` տարբեր ծառերի պտուղներ և քաղցրահամ ողկույզներ բերելու:

Բայց ծառաներին պատվիրել էր կողովը երբեք չդնել գետնին, ձեռքերի վրա [պահել] կամ թիկունքին հարմարեցնել և քաղել պտուղներն ու լցնել ամանները, այնպես դնել բեռնակիր անասունների վրա և հասցնել իր մոտ:

Եվ նրանք ըստ իրենց տիրոջ հրամանի` ճանապարհ ընկան գնացին այգին, և իրենց տիրոջ կամքի համաձայն` հավատարիմ ծառան այգեպանի հետ սկսեց քաղել զանազան շատ համեղ ու քաղցրահամ օտուղներ և ողկույզներ:

Մինչ քաղում էին պտուղները, Ամարասի սուրբ Աթոռի կաթողիկոսի [մոտից] [մեկը] եկավ` ինչ-որ գործ հանձնարարելու և շտապ կատարելու, ու հաճախակի ստիպում էր` շուտ-շուտ ձայնելով այգեպանին:

Երբ այգեպանը լսեց, ճանաչեց կանչողի ձայնը, որ վեհափառի ծառան է: Նույն վայրկյանին կողովը դնելով գետնին` [այգեպանը] շտապ գնաց` պատգամավորից իմանալու [ասելիքը], և ամեն բանից հետո արագորեն վերարդարձավ եկավ` իր գործի վերջում լցնելով այն ամանը:

Եվ բարձելով բեռնակիր անասուններին` գնացին Օձաբերդ ավանը, իրենց տիրոջ մոտ, և այնտեղ իջեցրին բեռները:

Ծնողները, ծնողական ամենաջերմ սիրո համար այնպես [լավ] ամրացնելով կողովների բերանները, ուղարկեցին իրենց որդուն, և նա շատ ուրախացավ ընկերների հետ: Ապա բացեցին կողովները, իրենց կամքով կերան ու հագեցան, և որովհետև օրը կիրակի էր, ընկերները թույլտվություն ստացան գնալ` իրենց ծնողներին տեսնելու:

Բայց մանուկ Գրիգորը միայնության պատճառով տրտմեց, թմրեց և քուն մտավ:

Երբ լռություն եղավ բոլոր կողմերում, մի օձ կողովների տակից ելավ և սողալով եկավ մտավ գետնին փռած հանդերձանքի` շորերի ներսը (որովհետև [այգեպանը] այգում կողովը դրել էր գետնի վրա, նույն ժամին բավականին բարակ և գորշ մի օձ ներքևի կողմից մտել էր կողովը):

Երբ մանուկ Գրիգորը զարթնեց, երեսը լվաց, սենյակում միայնակ էր. Մտատանջվում էր, տրտմում էր, հառաչում, նվաղ սրտով հարցուփորձի խորքերն ընկնում, աչքերից արտասուք թափում` ասելով. «Արդյոք այստեղ անելանելի և նստած մինչև ե՞րբ եմ մնալու»:

Մինչ այսպիսի հոգեկան խռովքի մեջ էր, ինչ-որ ձայն լսեց աշտարակի տակից, նույն վայրկյանին դուրս ելավ և տեսավ մերկ ու աղքատ մարդկանց, [որոնք] արտասվաթոր աչքերով հարցնում և աղաչում էին` թերևս ինչ-որ ողորմություն ստանան: Մանուկն իսկապես զարմացել էր, քանի որ տակավին աղքատներ ու տկարացածներ չէր տեսել, որի համար վերստին հարցրեց աղքատներին, թե ի՞նչ են կամենում, որ ինքը նրանց համար անի:

Նրանք ասում են` ողորմածություն:

Մանուկը [ինչ-որ բան] պարգևելու և առաքինի մնալու համար մեծ տարակուսանքի մեջ ընկավ, քանի որ իր մոտ ոչինչ չուներ` արծաթ, ոսկի, բայց կերակրելու աման ու արծաթի գդալ [ուներ] և գդալներից մեկը գցեց:

Ողորմելիները, վերցնելով [գդալը], օրհնեցին և անցան գնացին:

Դրանից հետո եկան դարձյալ երկու աղքատ ողորմելիներ, որոնց որդիներին գերեվարել էր պարսից թագավորությունը: Աղաղակ բարձրացրին, աղաչեցին և ողորմություն խնդրեցին իրենց գերված որդիների ազատության համար: Ամենքն էլ գիտեին մանկան մահվան մասին, թե օձահարությամբ պետք է մեռնի, ուստի երկու աղքատները նույն աղաչանքն արին, մանկան ազատության [անվնասության] համար` հաճախակի հիշելով Աստծո կամ բոլոր սրբերի անունը: Մանուկը, երբ նրանց սրտերի անբուժելի ցավերը տեսավ, վերևից աղքատների առաջը  նետեց արծաթե ամանը, որով ջուր էին խմում: Նրանք վերցրին գնացին` օրհնելով այնպիսի առաքինի մանկան կյանքը:

[Գրիգորը] դեռևս միայն ինքն էր տանը և իր մոտ մի երկսայրի փոքրիկ սուր ուներ, խաղում էր նրանով: Խաղալիս տեսավ, որ ողկույզներից մի հատիկ ընկել էր սփռված հանդերձանքի վրա, կամեցավ սրի ծայրով վերցնել իրեն, բայց սրի ծայրը շեղվեց այս և այն կողմ, որի պատճառով բարկանալով` նորից խստությամբ խփեց [այնպես,  որ] մինչև անգամ [սրի] ծայրը անցավ հողի մեջ:

Դրանից հետո դադար առավ, նրա վրա կրկին թմրություն իջավ, մինչև նորից քուն մտավ:

Նույն ժամին եկավ նրա ծառան, վեր կացրեց նրան` ասելով.

– Մի քիչ մնա´ դռնից դուրս, որպեսզի սրբեմ մաքրեմ սենյակները , որովհետև քո ծնողները կամենում են գալ քեզ տեսնելու:

Երբ ծառան գետնին փռած շորերի ծայրերից բռնեց և տանում էր դուրս , մանուկը տեսավ այնտեղ ընկած մի սատկած օձ: Երբ ողորմելի մանուկը տեսավ,հանկարծ ուշաթափվեց և գլորվեց, ընկավ գետնի վրա:

Ողորմելի ծառան իրոք մնաց թմրած` կարծելով, թե գուցե իրեն համարեն մանկան պատահարների պատճառը, ուստի վախից վազելով այս ու այն կողմ, բարձր ձայնով աղաղակեց` դեռևս ձեռքին բռնելով հանդերձը [շորը]:

Երբ մերձակայքում [մարդիկ] լսեցին, շտապով հասան այնտեղ և ջուր բերելով` ցանեցին մանկան երեսին, մինչև կամաց-կամաց ուշքի եկավ, վեր կացավ և նստեց ողջ:

Երբ ողորմելի ծնողները լսեցին չար լուրը, սրտները բերան եկած` վազեցին Օձի բերդի մոտ, ճանապարհին իրոք ընկան երեսն ի վայր և գլորվեցին:

Շուտով ծնողների մոտ հասան լուր տանողները, ասելով, թե մանուկը ողջ է: Ուստի ողորմելիները ոգի առած, շտապելով գնացին հասան որդուն և ընկնելով նրա վրա` լիզում էին:

Ամեն ինչից հետո նստելով` հարցրին ուշաթափության պատահարների պատճառը:

Նա ասաց.

– Իմ ընկերները վաղուց են ինձ հայտնել, թե շատերի բերաններում իմ մասին խոսք կա` թե օձահարությամբ է լինելու իմ մահը: Ուստի երբ իմ աչքին երևաց, կարծեցի, թե հենց նույն վայրկյանին ինձ խայթելու է, որի համար սաստիկ երկյուղից ուշաթափ եղա` կարծելով, թե օձը դեռևս կենդանի է:

Ծնողները հարցրին.

– Այսօր ի՞նչ աղոթք ես արել կամ ո՞ր սրբերի համար:

Մանուկն ասաց.

– Տակավին սովորականի [պես] աղոթք չեմ կատարել, միայն երկու անգամ ողորմելի աղքատներ եկան, ըստ կարողության օգնեցի, նրանց սիրտը շահեցի, և նրանք ինձ օրհնեցին:

[Ծնողներն] իսկույն հասկացան, որ աղքատների մաղթանքներով մանուկն ազատվեց. Աստծո խոսքի պատճառով տկարանալ չէր լինի, որովհետև Աստծո առատ տուրքը հենց այնպես հաճելի եղավ:

Դրա համար ծնողները մի աղքատանոց շինեցին և կերակրում էին բոլոր կարիքավորներին ու աղքատներին:

Փառք տանք ամենակարող Աստծուն, որ մեկին հարյուրապատիկը տա, որ օրհնված է հավիտյանս հավիտենից, ամե´ն:

Առաքել Կոստանդյանց, «Պատմություն Արցախի»՝ Աշխատասիրությամբ Էդուարդ Մկրտչյանի, Երևան, 2019, էջ 123-129:

Հնարավոր է՝ Ձեզ հետաքրքրի

Ուշացած ահազանգ. Եղեգիսի կորսվող հնությունները

ԵՂԵԳԻՍԻ 5-ՐԴ ԵԿԵՂԵՑՈՒ ՄԱՍԻՆ Եղեգիսի հնությունների նախասովետական շրջանի հետազոտողները բուն Եղեգիսում հիշատակում են 4 եկեղեցիների…

Էլեկտրոնային պաշարներ (Հունական)

Mythology, Greek and Roman Greek and Roman mythology Tales from Greek mythology Greek and Egyptian…

Ութուքըշէր (արցախյան ավանդույթ)

Ութուքըշէրը Զատէգյան մի օր առաջ տօն օրա իլա̈լ քյօ̈հնա վըխտէն։ Ա̈զափ տըղէքյը, մընէլ ըխչիգյէքյը տո̈ւսըն…

Արցախի հերոսական բնակավայրի պատմությունը

Մկրտչյան Է. Ս., Խծաբերդը և կյանքիս շառավիղը (հուշագրություն), Եր, «Ռեալ Պրինտ» հրատ, 2023, 280 էջ+58…