Ձեւաբանական իրողությունների լեզվաոճական դերը Ս. Խանզադյանի արձակում

Spread the love

Գե­ղար­վես­տա­կան ար­ձա­կի խոս­քի կար­ևոր հատ­կա­նիշ­նե­րը ոչ միայն զուտ հա­մե­մա­տութ­յուն­նե­րի, դար­ձույթ­նե­րի, փա­խա­բե­րութ­յուն­նե­րի և­ ո­ճա­կան այլ ձևե­րի ա­ռատ կի­րա­ռութ­յունն է, այլև լեզ­վի տար­բեր մա­կար­դակ­նե­րի լեզ­վաո­ճա­կան ի­րո­ղութ­յուն­նե­րի հմտո­րեն գոր­ծա­ծու­մը, հե­ղի­նա­կա­յին մի­ջամ­տութ­յան շնոր­հիվ լեզ­վի գե­ղար­վես­տա­կա­նա­ցու­մը:  Քե­րա­կա­նա­կան ձևե­րը լեզ­վաո­ճա­կան ա­ռու­մով տա­րար­ժեք են: Ակն­հայտ է, որ ձևա­բա­նա­կան ի­րո­ղու­թյուն­նե­րի դեպ­քում ստեղ­ծա­գոր­ծո­ղը չի կա­րող ու­նե­նալ այն ա­զա­տու­թյու­նը, որն առ­կա է լեզ­վի մյուս բա­ժին­նե­րում: Բայց այս դեպ­քում էլ, իբրև խոս­քի ձևա­վոր­ման վար­պետ, նո­րա­գույն շրջա­նի ա­մե­նա­հայտ­նի հե­ղի­նակ­նե­րից մե­կը՝ Սե­րո Խան­զա­դյա­նը, կա­րո­ղա­ցել է գտնել ու­ղի­ներ, ո­րոնք ո­րո­շա­կի նրբի­մաս­տա­յին ու գե­ղա­գի­տա­կան ար­ժեք են հա­ղոր­դել ար­ձակ ստեղ­ծա­գոր­ծութ­յուն­նե­րին: Օգ­տա­գործ­վել են հատ­կա­պես ձևա­բա­նա­կան մի շարք կար­գե­րի ըն­ձե­ռած հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րը (տար­բեր խոս­քի մա­սե­րին բնո­րոշ հատ­կա­նիշ­ներ, հո­լո­վում, հոգ­նա­կիի կազ­մու­թյուն, առ­կա­յա­ցում, խո­նար­հում և­ այլն): Ա­ռան­ձին դեպ­քե­րում նույ­նիսկ նոր­մից կա­տար­ված շե­ղում­նե­րը դար­ձել են հե­րոս­նե­րի տի­պա­կա­նաց­ման, նրանց մտա­ծո­ղու­թյան ու հո­գե­բա­նու­թյան բա­ցա­հայտ­ման, խոս­քի ո­ճա­վոր­ման յու­րա­տե­սակ մի­ջոց­ներ:

Աշ­խա­տան­քում ներ­կա­յաց­վում են ձևա­բա­նա­կան ո­ճա­գի­տու­թյան մի քա­նի ի­րո­ղու­թյուն­ներ, ո­րոնց գոր­ծա­ծու­թյուն­ներն ար­ձա­կում հատ­կանշ­վում են խան­զա­դյա­նա­կան ինք­նա­տի­պու­թյամբ:

Գո­յա­կա­նի ո­ճա­կան դրսևո­րում­նե­րը ձևա­բա­նա­կան մա­կար­դա­կում ա­ռանձ­նա­նում են ի­մաս­տա­յին-քե­րա­կա­նա­կան խմբե­րի յու­րա­հա­տուկ կի­րա­ռու­թյուն­նե­րով: Հա­սա­րակ գո­յա­կան­նե­րը ստա­նում են անձ­նա­վոր­ման նրբե­րանգ­ներ. «­Հե՜յ, հեյ…Ջ­րա­ղացս բա­նում է, բա­նո՜ւմ է…Ոչ իր ձայ­նը հա­սավ գյու­ղի ա­կան­ջին, ո՛չ էլ ջրա­ղա­ցի» (ՋՁՉ, 294): Ա­ռա­վել բնո­րոշ են անձ­նա­նուն գո­յա­կան­նե­րի՝ հե­րոս­նե­րի ա­նուն­նե­րը ընդ­հան­րա­կան, ամ­բող­ջա­կան հաս­կա­ցու­թյամբ ար­տա­հայ­տող կի­րա­ռու­թյուն­նե­րը` մա­րո­ներ (ԵՏՕ, 533), մա­նան­ներ (Կ, 529) և­ այլն: Հոգ­նա­կի թվի կազ­մու­թյու­նը հիմ­նա­կա­նում հա­մա­պա­տաս­խա­նում է գրա­կան լեզ­վի  նոր­մե­րին, սա­կայն ո­ճա­կան նպա­տա­կով հան­դի­պում են նաև շե­ղում­ներ, ո­րոնք խոս­քը դարձ­նում են բազ­ման­շա­նակ: Հան­դի­պում են ք­-ով և­ ա­ռանց ք­-ի կազ­մու­թյուն­ներ, ո­րոն­ցում ք-ն կա­րող է տար­բեր գոր­ծա­ռույթ ու­նե­նալ. «Էդ թևա­վոր մանր հա­րա­մի­քը…» (Հղ, 372), «­Նա բռնում էր մեծ կուրծ ու­նե­ցող այ­ծե­րից մե­կին» (ԼՀ, 7), «Ե­թե ձեռ­քը խաչ էր ա­նում կրծքին…» (ԼՀ, 5), —ք և —եր մաս­նիկ­նե­րի զու­գոր­դում­ներ` տղերք, փող­քերք և ժո­ղովր­դա­խո­սակ­ցա­կան լեզ­վին բնո­րոշ հոգ­նա­կերտ վեր­ջա­վո­րու­թյուն­նե­րով կազ­մու­թյուն­ներ՝ գե­ղա­ցիք, աղջ­կերք, կնա­նիք, ճամ­փեք[1]:

Առ­կա­յաց­ման կար­գի դեպ­քում նկա­տե­լի են ո­րո­շյալ հո­դե­րի` բար­բա­ռին բնո­րոշ հատ­կա­նիշ­նե­րով գոր­ծա­ծու­թյուն­ներ. «Եր­ևի վա­խից է բռնել գե­լի վզի­ցը» (Հ, 298), «Գլ­խո­վը ման տամ» (ՄՁԳ, 108), «Ես դուրս եմ գա­լու մղա­կու­մը ա­ղոթք ա­նեմ» (Պ, 324): Ինչ­պես նաև ան­հոդ կի­րա­ռու­թյուն­ներ, ո­րոնք հիմ­նա­կա­նում կրում են խո­սակ­ցա­կան լեզ­վի ազ­դե­ցու­թյու­նը. «Գ­նանք պա­հա­պան կանգ­նենք մեր տան, մեր օ­ջա­խին» (ՄՍ, 49): Ցու­ցա­կան հո­դի գոր­ծա­ծու­թյու­նը նպաս­տում է խոս­քի սեղ­մու­թյա­նը՝ ար­տա­հայ­տե­լով տար­բեր նրբի­մաստ­ներ. «Աշ­խարքս մուր­տա­ռեց» (ՄԵ, 553), «­Գի­շերս անձրև է գա­լու» (Հ, 211): Հե­րոս­նե­րի խոս­քում հատ­կա­պես շատ են ստա­ցա­կան հո­դե­րով կազ­մու­թյուն­նե­րը` թե՛ ե­զա­կի և թե՛ հոգ­նա­կի թվով` արևդ կծեմ, աչ­քիս վրա, վիզ­նե­րը կա­խել և­ այլն:

Հո­լո­վա­կան հա­մա­կարգն ար­ձա­կում ար­տա­հայտ­վում է գրա­կան օ­րի­նա­չա­փու­թյուն­նե­րին հա­մա­պա­տաս­խան[2], իսկ նկատ­վող շե­ղում­նե­րը, ո­րոնք բնո­րոշ են բար­բառ­նե­րին, ժո­ղովր­դա­խո­սակ­ցա­կա­նին, ինչ­պես նաև գրա­բա­րյան կազ­մու­թյուն­նե­րը հե­րոս­նե­րի խոս­քում պայ­մա­նա­վոր­ված են թե­մա­տի­կա­յով և­ ո­ճա­վոր­մամբ: Հան­դի­պում են ուղ­ղա­կա­նի՝ այլ հո­լո­վա­կան նրբե­րանգ­նե­րով կի­րա­ռու­թյուն­ներ. «­Դուր­սը մութ է, հո­գյա՜կս» (ԾԵ, 561), «Աչք ա­ծե­ցի, տու­նը չէիր» (Ա, 48), «­Թա­գա­վո­րը նստել է Կա­քա­վա­բերդ» (ՄՍ, 216): Սե­ռա­կան հո­լովն ա­ռանձ­նա­նում է բար­բա­ռա­յին ձևե­րի կի­րա­ռու­թյամբ. «Նս­տի՛ր, քվոր տղա» (Ք, 349), «Չ­բեր կնա­նոց ոտքն էս­տե­ղից կտրվում չի» (Պ, 323), «­Տա­նը թուրք կա, աղ­ջի: Գ­նա հո­րանց» (ՔԹ, 595): Ժո­ղովր­դա­խո­սակ­ցա­կան տար­բե­րա­կին մո­տե­նա­լու մի­տում են ա-ով վեր­ջա­ցող մի քա­նի բա­ռե­րի սե­ռա­կան հո­լո­վաձ­ևե­րի գոր­ծա­ծու­թյուն­նե­րը՝ զուռ­նի, փե­սի, տղի, ե­րե­խի: Բար­բա­ռա­յին ի­րո­ղու­թյուն են հայ­ցա­կա­նաձև տրա­կա­նի գոր­ծա­ծու­թյուն­նե­րը. «Ն­շա­նա­ծը թա­ղեմ, հա՜» (ՀՍԱ, 143), «­Հե­տո ա­րի ոչ­խարն ու գո­ղը գտի» (Հ, 369), բա­ցա­ռա­կա­նի ինք­նա­տիպ ժո­ղովր­դա­խո­սակ­ցա­կան դրսևո­րում­նե­րը` «­Բա­նիցմա­նից ու­տո՞ւմ ա» (ԴԴ, 348), «­Դուրս ըն­կած ոս­կո­րից, բա­նից ու­նի՞» (ԴԴ, 346), գոր­ծիա­կան հո­լո­վի փո­խա­բե­րու­թյան և փո­խա­նու­նու­թյան նրբե­րանգ­նե­րով հան­դես գա­լը, ո­րոնք հիմ­նա­կա­նում ու­նեն դարձ­վա­ծա­յին ար­ժեք. «Ինքս ինձ ա­ղով ա­նում» (ՀՍԱ, 138), «Էդ մե­կը սրտովս չի» (ՀՍԱ, 131), «Ե­րե­խով եմ» (ՀՀԱՀ, 280), ինչ­պես նաև վե­րա­ցա­կան գո­յա­կան­նե­րի և­ ա­ռան­ձին դե­րա­նուն­նե­րի ներ­գո­յա­կան` ում-ով կազ­մու­թյուն­նե­րը. «­Քիչ չբեր­ներ եմ իմ օ­րում բե­րել էս­տեղ» (Պ, 324), «­Մե­րումն սկի նշանդ­րեք էլ չի» (ՄՍ, 65):

Ա­ծա­կա­նի կի­րա­ռու­թյուն­նե­րից ա­ռանձ­նա­նում են գույն ար­տա­հայ­տող ա­ծա­կան­նե­րի փո­խան­վա­նա­կան գոր­ծա­ծու­թյուն­նե­րը (հիմ­նա­կա­նում՝ մակդ­րա­յին, ո­րը ա­ծա­կա­նի ա­մե­նա­կար­ևոր յու­րա­հատ­կու­թյուն­նե­րից մեկն է[3])` կա­պույտճեր­մակ լռու­թյուն, սպի­տակ լռու­թյուն, ճեր­մակ մեղք, ճեր­մակ մա­հազդ, կա­պույտ հա­յացք, կա­պույտ բար­կու­թյուն:

Թ­վա­կան­նե­րի դեպ­քում հատ­կա­պես պետք է նշել կոնկ­րետ թվա­կան­նե­րի ոչ սո­վո­րա­կան գոր­ծա­ծու­թյուն­նե­րը. «­Վեց ան­գամ տա­սը գա­րուն է ան­ցել այդ օ­րից, յոթն էլ վե­րա­դիր» (ՀԿ, 553), «Գ­նել եմ հինգ ու յո­թա­նա­սու­նով» (ՈՒԴ, 407): Դարձ­վա­ծա­յին ար­ժե­քով և հե­ղի­նա­կա­յին մո­տեց­մամբ նո­րո­վի է թվա­կան­նե­րի գոր­ծա­ծու­թյու­նը բար­դու­թյան կազ­մում. «­Բա եր­կու հո­գի դառ­նա­լը հեշտ բան ես հա­մա­րո՞ւմ» (Պ, 325), «­Շու­նը մի եր­կու բե­րան հա­չաց» (Քջ, 226): Եր­բեմն էլ հենց ինք­նու­րույն ձևով զու­գոր­դում է թվա­կա­նը բա­յին, ո­րը գրա­կան լեզ­վին բնո­րոշ չէ. «­Պոր­տա­քա­րի սուրբ գնա­լու մա­սին ոչ մի տեղ բե­րանդ եր­կու չա­նես» (Պ, 325):

Հե­րոս­նե­րին ան­հա­տա­կա­նաց­նե­լու և ն­րանց խոս­քը տի­պա­կան դարձ­նե­լու նպա­տա­կով հե­ղի­նա­կը գոր­ծա­ծել է դե­րա­նուն­նե­րի բար­բա­ռա­յին, խո­սակ­ցա­կան  տար­բե­րակ­նե­րը (ու­ղիղ և թեք). «Էն տրակ­տո­րը քո՞ւնն ա» (ՄՁԳ, 111), «Ադ­՛ա, դու ու­ման­ցի՞ց ես» (ՄՁԳ, 97), «Է­լի ի­րա ու­րա­խու­թյու­նը ի­րա տանն է գտնում, ի­րա ե­րե­խա­նե­րի ու կնկա հետ» (Հ, 394): Հա­ճա­խա­կի ո­չինչ ժխտա­կան դե­րան­վան փո­խա­րեն գոր­ծած­վում է հեչ պա­տաս­խա­նա­կան բա­ռը. «Ոնց թե «հե՜չ»...ար­ջը սպա­նե­ցիր ու «հե՜չ»…» (ՕՀ, 191):

Հե­տաքրք­րա­կան են բազ­մի­մաստ բա­յե­րի ու բա­յա­կան հո­մա­նիշ ձևե­րի կի­րա­ռու­թյուն­նե­րը փո­խա­բե­րա­կան կամ դարձ­վա­ծա­յին ար­ժե­քով. «Ես քո ճամ­փան էի պա­հում» (ՕՀ, 205), «­Մե­րին փշրվեց» (ՕՀ, 207): Հան­դի­պում են նաև նույն ար­մա­տի կրկնա­դիր գոր­ծա­ծու­թյուն­ներ[4]. «­Կին ու աղ­ջիկ լաց լա­ցե­ցին ի­րենց լեռ­նե­րի հան­գով, սուգ սգա­ցին եր­գա­ձայն ու զիլ» (ՀԿ, 555):

Բա­յի ե­ղա­նա­կա­ժա­մա­նա­կա­յին ձևե­րի ո­ճա­կան կի­րա­ռու­թյուն­ներն ա­վե­լի բազ­մա­զան են:­Ներ­կա ժա­մա­նա­կի ի­մաս­տը հա­ճախ տրվում է ոչ թե բա­յի ներ­կա­յի ժա­մա­նա­կաձ­ևե­րով, այլ ստո­րո­գյա­լի կող­քին որ­ևէ մակ­բա­յի կամ ներ­կա­յի ի­մաստ ար­տա­հայ­տող բա­ռի զու­գոր­դու­մով. «Ուր որ է մի­նիստ­րը կգա» (ՉԱ, 370), «­Հի­մա դե­ղի կա­րոտ­ներ կգան» (ԽՀԼ, 81), «­Մի քսան­հինգ տա­րի կլի­նի, որ ապ­րում է ձո­րում» (ԻՀՄ, 315), «Այս­պի­սի մատ­նե­րով ար­ված պատ­վաս­տը պետք է որ բռնի» (ՕՀ, 203): Ան­ցյա­լում կա­տար­ված-ա­վարտ­ված գոր­ծո­ղու­թյուն­ներ նկա­րագ­րե­լու հա­մար գոր­ծած­վում է նաև, այս­պես կոչ­ված, պատ­մա­կան ներ­կան[5]. «Ան­ցյալ տա­րի Ար­դար Հա­բու­դը սա­րի ֆեր­մա­յից գա­լիս է քա­ղաք» (ՄԵ, 551): Օ­րի­նա­չա­փո­րեն ան­ցյալ կա­տա­րյալ ժա­մա­նա­կի ժխտա­կան ձևով ներ­կա­յաց­վում են ան­ցյա­լում չկա­տար­ված գոր­ծո­ղու­թյուն­ներ, ե­ղե­լու­թյուն­ներ, սա­կայն ար­ձա­կում նման ձևով ցույց է տրվում կա­տար­ված գոր­ծո­ղու­թյուն՝ մինչև շաղ­կա­պի հետ գոր­ծած­վե­լով. «­Մինչև չգնա­ցի, չտե­սա, որ է­շին գտել են, չհանգս­տա­ցա» (Հ, 299): Եր­բեմն ա­պառ­նիի ի­մաստ կա­րող է ար­տա­հայտ­վել սահ­մա­նա­կա­նի ներ­կա­յի կամ ան­ցյալ կա­տա­րյա­լի ձևե­րով. «Տ­ղա­նե՛ր,- ա­սում է հրա­մա­նա­տա­րը,գնում ենք հար­ձակ­ման» (ԵՏՕ, 643), «­Հի­մի մար­գե­րը փուլ ա­ծեց» (ՄՁԳ, 101): Ա­ռան­ձին դեպ­քե­րում էլ, հատ­կա­պես երկ­խո­սու­թյուն­նե­րում, կա­րող են զու­գակց­վել հրա­մա­յա­կան և­ ըղ­ձա­կան  բա­յաձ­ևե­րը. «­Մի ան­գամ էլ սրսկի՛ր:- Սրս­կենք» (ՕՀ, 206), «Ու­րախ չեք ա­րա, Սա­ղա­թե՛լ:Ա­նեմ» (ՄԵ, 502):

Հատ­կան­շա­կան են հրա­մա­յա­կան ե­ղա­նա­կի ր­-ի ան­կու­մով կազ­մու­թյուն­նե­րը. «­Կու­զես խփի ինձ, սպա­նի» (Անդ, 134), ար­գե­լա­կան հրա­մա­յա­կա­նի բար­բա­ռա­յին կի­րա­ռու­թյուն­նե­րը. «­Մի վախ­նար» (Ամռ, 40), «Ամ­չի՛լ մի» (ՇԱ, 482), օ­ժան­դակ բա­յի շա­րա­դա­սու­թյան խախ­տում­նե­րը. «­Գի­տում չեմ, տե­սել չեմ» (ԼՀ, 9), նաև օ­ժան­դակ բա­յի ա-ով ձևե­րի գոր­ծա­ծու­թյուն­նե­րը. «Հ­րես ամ­սից ա­վել ա, տեղ ա թո­ղել, գնա­ցել» (ՀՍԱ, 143):

Չ­թեք­վող խոս­քի մա­սե­րի ո­ճա­կան կի­րա­ռու­թյուն­նե­րից ա­ռա­վել հատ­կան­շա­կան են կա­պե­րի գոր­ծա­ծու­թյուն­նե­րը, ո­րոնք ար­ձա­կում ա­ռանձ­նա­նում են ոչ միայն ար­տա­հայ­տած հա­րա­բե­րու­թյան հա­մա­պա­տաս­խան ի­մաստ­նե­րով, այլև երկ­րոր­դա­կան նշա­նա­կու­թյուն­նե­րով[6]: Օր.` ժա­մա­նա­կի հա­րա­բե­րու­թյան ի­մաս­տով են կի­րառ­ված տե­ղի մոտ, վրա կա­պե­րը. «­Կիր­ճի ճա­նա­պար­հը ա­վար­տե­լու վրա էին» (Հ, 208), «Ար­դեն կե­սօ­րին մոտ էր» (Պ, 323): Հե­ղի­նա­կա­յին ինք­նա­տի­պու­թյամբ ա­ռանձ­նա­նում են հա­մե­մա­տու­թյան նրբե­րան­գով փո­խա­բե­րա­կան այն­պի­սի կա­ռույց­նե­րը, ո­րոն­ցում նման, պես կա­պե­րը կա­րե­լի է վե­րա­կանգ­նել. «Ու­լի­կի մա­զե­րը գա­ռան գան­գուր էին» (ԽՀԼ, 74):

Շաղ­կապ­նե­րի գոր­ծա­ծու­թյան ա­ռու­մով հե­տաքրք­րա­կան են ժո­ղովր­դա­խո­սակ­ցա­կա­նին, բար­բառ­նե­րին բնո­րոշ ձևե­րը. «­Ծի­ծա­ղե­ցինք, վեր­ջը Սա­քոն, թե՝ Ա­վե­տի՛ս, վա­խի՛լ մի» (Հ, 298), «­Յա մի ճար ա­րա, յա պի­տի գնամ Լա­չին քեր­ծից ընկ­նեմ տա­կը» (Պ, 322): Պատ­ճա­ռի, հի­մուն­քի, ժա­մա­նա­կի և­ այլ ի­մաս­տա­յին նշա­նա­կու­թյամբ է հա­ճախ գոր­ծած­վում որ շաղ­կա­պը. «­Գոհ մնաց, որ Մա­նու­շի բրի­գա­դը լավ է աշ­խա­տում Մշ­կա­հան­դում» (Հ, 99), «­Բայց նա գոհ էր, որ մարդ­կանց մոտ ա­մո­թով չմնաց» (Հ, 315), «Որ մու­թը վրա տվեց, կրակ ա­րինք, կշտին պպզե­ցինք» (Հ, 297):

Վե­րա­բե­րա­կան­նե­րը ա­ռանձ­նա­նում են ոչ միայն խոս­քին ո­րո­շա­կի ե­րանգ­ներ հա­ղոր­դե­լու տե­սան­կյու­նից, այլև ժո­ղովր­դա­խո­սակ­ցա­կան ո­ճին բնո­րոշ լի­նե­լով. «­Շուռ եկ, հրե՛տ է՜» (Պ, 323), «­Գո­նյա դու գնա, թե չէ մեր Ա­վե­տի­սը կխռո­վի» (Հ,Ա, 228), «­Դու իս­կի խո­սե­ցի՞ր բրու­տի աղջ­կա հետ» (Ավ, 224): Շատ ակ­տիվ է բա-ն, ո­րը տա­րած­ված է բար­բառ­նե­րում, խո­սակ­ցա­կա­նում, ամ­րա­կայ­ված է նաև գրա­կան լեզ­վում և­ ա­ռան­ձին կա­ռույց­նե­րում բա­վա­կա­նա­չափ հա­ճա­խա­դեպ է.«­Բա չա­սի՞: Կա­շի Ա­լեք­սա­նը եղ­բորն էլ կմաշ­կի» (ՄԵ, 515), «­Բա սա բա՞ն էր, որ ա­րեց Խա­չի­պա­պը» (ԾՋԲ, 389):

Բ­նու­թյան եր­ևույթ­նե­րի ի­րա­կան վե­րար­տադր­ման ու պատ­կեր­ման գոր­ծում ան­մասն չեն նաև ձայ­նար­կու­թյուն­ներն ու բնա­ձայ­նա­կան բա­ռե­րը: Ար­ձա­կում ձայ­նա­կու­թյուն­նե­րի գոր­ծա­ծու­թյուն­ներ շատ կան, ո­րոնք ար­տա­հայ­տում են  ա­մե­նա­տար­բեր զգա­ցում­ներ՝ հա­ճե­լիու­թյուն, զար­մանք, դժգո­հու­թյուն, ափ­սո­սանք և­ այլն: Հա­ճա­խա­դեպ են ձայ­նար­կու­թյուն­նե­րի գոր­ծա­ծու­թյուն­նե­րը հա­րադ­րու­թյան կազ­մում. «Ախ ու վիշ ա­րավ կռվում «փչա­ցած­նե­րի» հա­մար» (ՀՍԱ, 131), «­Հա՛յհա­րա՜յ ա­րի…» (ՄԵ, 552): Բ­նա­ձայ­նու­թյուն­նե­րը տար­բեր­վում են դա­տո­ղա­կան հատ­կա­նի­շի բա­ցա­կա­յու­թյամբ. «Հրա­ցանս ձե­ռաց կա­լա ու…թրա՜խկ» (Հ, 210), «Եր­կինք է սլա­նում նաև ե­կե­ղե­ցու զան­գե­րի ղո­ղան­ջը՝ դի՜նդա՛ն» (ԽՀԼ, 37): Ս­րանք ա­ռանձ­նա­նում են ի­րենց բա­ռա­կազ­մա­կան ար­ժե­քով. ա­վե­լի շատ են մտնում բա­ռա­կան այլ կազ­մու­թյուն­նե­րի մեջ՝ կազ­մե­լով գո­յա­կան­ներ, ա­ծա­կան­ներ, բա­յեր՝ շրխկոց, դրմբոց, թրխկոց, փռթկոց, ծվծվան, շփշփա­լի, տմտմբալ, կաթկ­թալ և­ այլն:

Լեզ­վաո­ճա­կան բո­լոր տե­սա­կի ի­րո­ղու­թյուն­նե­րը՝ ան­կախ նրա­նից, թե որ մա­կար­դա­կին են առնչ­վում, Ս. Խան­զա­դյա­նը լա­վա­գույնս ծա­ռա­յեց­րել է տա­րաբ­նույթ ու տա­րա­տե­սակ դար­ձույթ­ներ ու բա­նա­դար­ձում­ներ ստեղ­ծե­լուն (մակ­դիր, հա­մե­մա­տու­թյուն, փո­խա­բե­րու­թյուն, անձ­նա­վո­րում, հա­մըմբռ­նում, չա­փա­զան­ցու­թյուն, նվա­զա­բա­նու­թյուն, կրկնու­թյուն, շրջուն շա­րա­դա­սու­թյուն և­ այլն), ո­րոնց դի­պու­կու­թյու­նը, ինք­նա­տի­պու­թյունն ու տե­ղին գոր­ծա­ծու­թյու­նը ա­մող­ջաց­նում ու արժ­ևո­րում են խան­զա­դյա­նա­կան ար­ձա­կի լե­զուն:


Лингвостилический роль морфологических реалий в прозе  С. Ханзадяна

В статье представлены несколько реалий морфологической стилистики, использование которых выделяется показывая характерную оригинальность С. Ханзадяа. Грамматические языковые реалии в пересчете на лингвостилистики отличаются с точки зрения стоимости. Очевидно, что автор морфологических реалий не может иметь свободу, которая существует на других уровнях. В этом случае С. Ханзадян – мастер слова – в состоянии найти способы, чтобы получить тонкую смысловую и эстетическую ценность. Он использует возможности, предоставляемые ряду морфоло-гических категорий (свойства, характерные различным частям речи, склонение, составление множественного числа, спряжение и др.). Откло-нения от нормы в некоторых случаях даже стали типичным для персонажей, показывая их уникальное мышление, психологию и стиль речи.


 The linguistic-stylistic  role of morphological facts in S. Khanzadyan’s prose

The article represents some realities of morphological stylistics the usage of which is very characteristic of Khanzadyan’s unique style  in the prose. The grammatical facts are diverse in the sense of stylistics. It is obvious that in the case of morphological facts the author does not have the same freedom as in the other levels.

Even so, as a skilled master of speech Khanzadyan managed to find ways which are of subtle semantic and aesthetic value. The author particularly used some opportunities given by a range of morphological classes such as features typical of different parts of speech, cases, formation of plurality, declension, conjugation etc. In some cases the deviations from the norm even became unique means of making the characters typical, revealing their ways of thinking and psychology and  and  style of speech.


[1] Տե՛ս Գ. Ջահուկյան, Ժամանակակից հայերենի տեսության հիմունքները, Ե., 1974, էջ 179:

[2] Ռ. Մկրտչյան, Ժամանակակից հայերենի ձևաբանական ոճաբանություն, Ե., 1992, էջ 85:

[3] Տե՛ս Պ. Պողոսյան, Խոսքի մշակույթի և ոճագիտության հիմունքներ, Ե., 1990, գ. 1, էջ 223:

[4] Տե՛ս Լ. Եզեկյան, Րաֆֆու ստեղծագործությունների լեզուն և ոճը, Ե., 1975, էջ 67:

[5] Պ. Պողոսյան, Բայի եղանակային ձևերի ոճական կիրառությունները արդի հայերենում, Ե., 1959, էջ 43:

[6] Տե՛ս Ս. Աբրահամյան, Չթեքվող խոսքի մասերը և նրանց բառական ու քերականական հատկանիշների փոխհարաբերությունը ժամանակակից հայերե-նում, Ե., 1965, էջ 349:

 

More From Author

Հնարավոր է՝ Ձեզ հետաքրքրի